söndag 17 augusti 2014

Rakt in i en förgången verklighet eller flykten ifrån den



Visst! Detta var ju en rolig och innovativ idé, att på söndagar dela med sig av en textsnutt ur den bok som man för närvarande läser. Den norska bokbloggen "Flukten fra virkeligheten" gör det möjligt att få lite uppslag om böcker från andra bokläsare, och då vill man ju självklart även bidra med något själv. Egentligen har jag inte en susning om huruvida mitt val av böcker att läsa "passar in" - tycks ju allt som oftast sväva från de fiktiva romanerna mot biografi/historia. Man kan kanske säga att den förflutna verkligheten stundom vill tränga sig på.

Hur som helst, min smakebit är hämtad ur en snart utläst pocketbok (s. 260); "Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz" av Göran Rosenberg (en bok som f.ö. blev vinnare av Augustpriset 2012):

..."Sommaren 1957 skickas jag till en judisk barnkoloni på Väddö norr om Stockholm och vänjer mig vid att vara hemifrån. Ja också vid att du är hemifrån. Efter den osålda Piccolon och den obyggda villan i Vibergen och den ifrågasatta gottgörelsen och den fullgjorda militärtjänstgöringen kommer du ofta hem sent, någon gång inte alls. En kväll när du är hemma går vi ut och spanar efter Sputnik men hittar den inte. Sputnik ska se ut som en stjärna och röra sig snabbt över himlavalvet och du har tagit reda på exakt när och var man ska spana, men hur vi än spanar så ser vi den inte. Medan vi spanar förklarar du hur Sputnik kan skjutas upp från jorden utan att ramla ner igen. Det har med utskjutningshastigheten att göra. Sputnik måste skjutas upp med en fart på 11 kilometer i sekunden annars ramlar den ner igen.
Folkans hastighetsmätare mäter upp till 120 kilometer i timmen men inte ens dit når visaren."...

Det blir likaledes endast ett kort uppehåll innan det här i Bokhyllan går att läsa mitt omdöme för den boken - för snabbt går den att läsa och svår är den att släppa!


9 kommentarer:

  1. Spennende og fin smakebit:-)
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  2. Det roliga med alla smakbitar, tycker jag, är att man får prova på alla sorters böcker. Även sådana som kanske inte "passar in" :)

    SvaraRadera
  3. Enig med Monikas syn på søndagssmakebitene :)
    Forresten: fin blogg!

    SvaraRadera
  4. Jag gillar också alla olika smakbitar som dyker upp. Och det har hänt att jag läst en bok som jag säkert inte skulle gjort om jag inte fått "nys" om den bland smakbitarna.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten! Jag kan tänka mig att det är en stark bok.
    Ja, hos Mari hittar man alla möjliga smakbitar och boktips. ;) Trevligt och smart!
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  6. Den här vill jag verkligen läsa. Har den i bokhyllan... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Låter som en väldigt intressant bok :)

    SvaraRadera
  8. Den boken vill jag läsa. Tack för smakbiten!

    Jag håller förresten med de andra om att det roliga med smakbitarna är att de är blandade.

    SvaraRadera
  9. Läste den här boken nyligen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)