söndag 14 september 2014

"Begravningsplatsen i Prag" av Umberto Eco


"Min avsikt var att ge läsaren ett knytnävsslag i magen"   
Umberto Eco i L'Espresso

"Begravningsplatsen i Prag"
Umberto Eco
Det där "knytnävsslaget" gjorde åtminstone mig ganska illamående. Vad man kan hoppas fungerar romanen som en varning för föreställningen om "den stora sammansvärjningen" (som tar fiktiv form i Foucaults pendel), konspirationsteorier och hatkultur, förnyad antisemitism och rasism. Detta i vår tid då det finns så stora risker för att fördomar och rena lögner transformeras till sanningar. En väldigt viktig varning i vår digitala tid, då anonyma tyckare får fritt spelrum och åsikter sprids utan filter på bl.a. internetforum, sociala medier och bloggar. På gott och ont. Visst är det viktigt, framförallt med tanke på lättpåverkad ungdom, men så här?

Boken publicerades 2010. Umberto Eco är idag 82 år gammal och har erhållit över trettio hedersdoktorat världen över... så vem är jag att ha åsikter om den här romanen? Författaren är ju i sanning en sådan äldre vis människa som världen (enligt mig) borde lyssna på och själva budskapet är ju självklart tänkt som en väckarklocka i vår tid. Överlåter dock mitt tarvliga bloggtyckande till recensionen i DN av den 13 oktober 2014, som enligt min mening tog upp det väsentligaste kring denna roman. För visst var det även så att man var tvungen att läsa boken rakt igenom (svår att lägga åt sidan), trots att den är - inte så lite - trögläst samt befolkad med olidligt avskyvärda och hatiska människor, i synnerhet huvudkaraktären.

Betyg:
* *

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)