söndag 7 september 2014

Stories and secrets



Så var det då dags denna söndag att delta med ytterligare en smakebit. Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av andras "smakbitar" ur böcker som för närvarande läses, samt även själva bjuda på en sådan liten textsnutt. Inspirera och bli inspirerad. Denna gång är det Betraktninger som sköter smakbitarna.

Mitt val av boktext kommer från "I det förflutna" av Kate Morton (tyckte verkligen om tidigare läst "Den glömda trädgården" av samma författare).

Ett gammalt förlorat brev dyker oväntat upp femtio år senare och väcker starka känslor hos Edies mor. Vad var det som egentligen skedde i det förflutna på Milderhurst Castle där familjen Blythe bodde och de excentriska systrarna Blythe fortfarande bor kvar? Vilka är de gamla hemligheterna och vad är sanningen? Edie drivs till att försöka finna lösningen på gåtan om händelserna vid det mystiska slottet.

"I det förflutna"
Kate Morton
"För där låg de, bara ett par hundra meter från vägskälet och just där jag hade föreställt mig dem. Ur de förvildade björnbärssnåren reste sig två höga järngrindar, en gång mycket eleganta men nu skeva och vinda, stödda mot varandra som om de gemensamt försökte hålla upp en tung börda. På den lilla gråstensmurade grindstugan hängde en rostig metallskylt med texten: Milderhurst Castle.
Mitt hjärta slog så hårt och snabbt att det värkte i bröstet. Jag gick över vägen, slöt händerna om den ena grindstolpen och en av stängerna - järnet kändes kallt, rostigt och skrovligt mot handflatorna - och lade sedan långsamt pannan mot gallret. Min blick gled över uppfartsvägen där innanför, en väg som slingrade sig uppför en sluttning, löpte över en bro och försvann ur sikte bakom en tät skogsdunge.
En igenvuxen och melankolisk park, en vacker syn - men det var inte den som fick mig att tappa andan, utan min plötsliga, absoluta övertygelse om att jag hade varit här förut. Att jag hade stått vid de här grindarna, spejat in och sett fåglarna singla omkring som sotflagor över den täta skogen."

(Sid. 29; "I det förflutna", Kate Morton)

"Word spread because word will spread. Stories and secrets fight, stories win, shed new secrets, which new stories fight, and on."
China Miéville


13 kommentarer:

  1. Takk for smakebiten. Denne har jeg faktisk lest. Liker godt Morton sine bøker

    SvaraRadera
  2. Den boken har jag faktiskt, oläst. Tack för smakebiten

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten! Har också läst och gillat denna bok. Morton är en av mina favoritförfattare. :)
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  4. Denna köpte jag förra året när jag tyckte att jag var ensam i hela världen om att inte ha läst Kate Morton. Jag har fortfarande inte läst henne... :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Denne har jeg lest, og jeg syntes den var virkelig god. Jeg har også lest Den glemte hagen og Tilbake til Riverton, men jeg tror jeg likte denne best :-) Ønsker deg en god søndag!

    SvaraRadera
  6. Jag har länge tänkt att jag skulle läsa något av Morton, men det kommer hela tiden andra böcker och tränger sig före. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  7. Har inte läst något av Morton än.. men hoppas att jag får chansen!

    SvaraRadera
  8. Den glömda trädgården har jag för mig att jag har läst. Ska nog ge mig på den här också. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten. Känner till författaren men tror bestämt inte jag läst något av henne.

    SvaraRadera
  10. Denne har jeg liggende på vent, jeg har enda ikke lest noe av henne men vet at bøkene hennes er veldig godt likt. Tusen takk for smakebiten :-)

    SvaraRadera
  11. Har läst både den här och den gömda trädgården och gillade båda :)

    SvaraRadera
  12. Den här boken har jag läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Ny författare för mig, tack för tipset :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)