söndag 5 oktober 2014

En smakebit på søndag: Händelser vid Kirkston Abbey



Så var det då återigen dags att delta med en smakebit på søndag.

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av andras små textcitat ur böcker som för närvarande läses, samt även själva bjuda på en sådan smakbit. Inspirera och bli inspirerad.

Mitt val av smakbit kommer från "Händelser vid Kirkston Abbey", Patrick Redmond. Detta var ett sådant där oplanerat impulsval av bok (med av mig tidigare oläst författare) och lockelsen bestod av en tilltalande baksidestext. Så här på sluttampen kan jag lugnt konstatera att denna psykologiska thriller verkligen än så länge är så otroligt spännande såsom det utlovades, t.o.m över förväntan.

Handlingen utspelar sig i huvudsak på 50-talet vid en internatskola i England. Tänker mig nu boken som en sorts korsning mellan Jan Guillous "Ondskan" och en för Stephen Kings romaner så karaktäristisk ungdomsskildring. En studie i ondska, rädsla, utsatthet och hämnd. Inledningsvis får man dock möta den unga journalisten som försöker göra sitt livs scoop, genom avslöjanden kring en incident som inträffade 40 år tidigare på skolan vintern 1954, en händelse som sedermera tystades ner av både polis och media.

Just från början av boken (sidan 18) förs dialogen mellan journalisten och den ännu okände äldre mannen:

"Jag vill höra vad det var du berättade för biskopen. Jag vill veta vad som egentligen hände på Kirkston Abbey."
Lågorna i öppna spisen fick skuggorna att dansa över mannens ansikte när han såg på honom. Hans vrede hade lagt sig, ersatts av sorg och stor trötthet. "Det hände för mer än fyrtio år sedan. Det tillhör det förgångna."
"Så fan heller! Hur många brottsfall har retat allmänhetens nyfikenhet och fantasi på samma sätt? Det har samma dignitet som Brady och Hindley och Mary Bell. Och det beror till stor del på fotografierna. De är chockerande än i dag. Ondskan förklädd till barnslig oskuld. Varenda människa känner igen dem - till och med folk som jag, folk som inte ens var födda när det hände."
Mannen skakade på huvudet. "Det tillhör det förgångna. Låt det stanna kvar där."
"Det kan jag inte. Det här är mitt livs stora scoop. Om jag avslöjar hemligheten kommer varenda tidning att vilja ha mig. Det skulle göra mig till landets mest berömda journalist."
"Och det är det du är ute efter? Framgång? Erkännande?
"Ja, det kan du ge dig på. Jag har väntat länge. Jag har varit journalist i tio år och bara skrivit om ålderdomshem, bröllop, kommunfullmäktigesammanträden, all den där skiten som ingen annan vill befatta sig med."

När nu bokens sista del nåtts hittar man på alla möjliga anledningar att få fortsätta läsa. Ja, ni kanske förstår... :)



10 kommentarer:

  1. Tack för tipset, smakbiten och ha en bra söndag.

    SvaraRadera
  2. Tack för smakebiten, faktiskt aldrig hört om innan.

    SvaraRadera
  3. Spännande, måste jag kolla upp. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. En spennende smakebit som får leseren nysgjerrig med en gang. Jeg sendte faktisk en melding til søsteren min om denne boken nå etter at jeg leste ditt innlegg, det høres ut som en bok som kan være midt i blinken for henne. Tusen takk for smakebiten, og ha en riktig så fin søndagskveld :)

    SvaraRadera
  5. Tack för tips. Ha en bra söndag :)

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten! Den låter spännande.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten, det låter som en bok jag skulle vilja läsa.

    SvaraRadera
  8. Nu blev jag ju riktigt nyfiken. Får ta och kolla upp boken :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Tyckte väldigt mycket om den här :)

    SvaraRadera
  10. Den tror jag att jag har någonstans. Jag har hört att den ska vara bra. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)