söndag 19 oktober 2014

En smakebit på søndag: Kanada



Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av andras små textcitat ur böcker som för närvarande läses, samt även själva bjuda på en sådan smakbit. Inspirera och bli inspirerad.

Denna gång vikarierar Astrid Terese på bokbloggen Betraktninger, så det är naturligtvis dit vi beger oss för att ta del av detta söndagsnöje.

En bit in på del två är nu läst av "Kanada", Richard Ford. Dell 15 år har ensam hamnat i Kanada efter att föräldrarnas bankrån splittrat familjen. Dell minns senare tillbaka på tiden innan, under, efter, det att brottet begicks. Han berättar sin historia om svek, förlust och om sitt utsatta levnadsöde som följde på incidenten. Men mitt upp i allt förnimmer man en röd tråd av optimism, om att alla svårigheter går att övervinna, och killen som fogar sig till sitt öde verkar inte vara den som ger upp.

Har en känsla av att det av många kan uppfattas vara en sådan där bok som man nästan inte kan släppa, förrän man får veta hur det kommer att gå för huvudpersonen. Så här är smakebiten (Dell befinner sig i Kanada - det är jaktsäsong i oktober) som jag säkert med gott samvete kan skriva ner, utan att det avslöjar alltför mycket:

"Jag måste själv vara försiktig när jag flyttade bulvanerna, eftersom Jägarna sköt på allt de trodde sig se eller höra. Folk hade förolyckats. Charley hade blivit träffad av grovt hagel och hade ärr. Han tillät bara att gevären laddades när han gav signal - men det fanns alltid "artillerister" och de var de farliga. Jag hade ansvar för att rapportera de Jägare som verkade berusade - men de hade alla suttit i hotellbaren och druckit till sent på kvällen dagen innan, så jag kunde förvänta mig att de luktade sprit. Jag skulle också rapportera om någon verkade illamående eller ha svårt att gå eller röra sig, eller hanterade sitt vapen vårdslöst. Charley kontrollerade att vapenlicenserna var giltiga och bestämde när jakten började och slutade - när solen stod högt och gässen kunde se marken."


21 kommentarer:

  1. Takk for smakebiten! Ha en fin søndag.

    SvaraRadera
  2. Låter spännande. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakebiten verkar var intressant.

    SvaraRadera
  4. Tusen takk for smakebiten :-)

    SvaraRadera
  5. Har hört en hel del om den här, men tror inte det är min typ av bok. Men jag har ju haft fel förr :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ibland kan man bli riktigt överraskad om man vågar att tänja på gränserna lite för vad man normalt väljer att läsa.

      Radera
  6. Den väntar i bokhyllan och jag är riktigt sugen på att få börja med den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du en godbit som väntar på dig där! :)

      Radera
  7. Har hört talas om den här men tror inte den passar mig men tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Funderar på att läsa den här någon gång. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  9. Den här väntar på mig i bokhyllan! Tack för smakbiten och ha en trevlig söndag!

    SvaraRadera
  10. Denne boken hadde jeg ikke hørt om før, men den hørtes ut som en bok for meg. Den ble gitt ut på norsk i år, så jeg skal se om ikke jeg kan finne den :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värd att söka finna, värd att läsa. Intressant skildring av Kanada i början av 60-talet.

      Radera
  11. Jag har hört mycket bra om den här boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten. Fick boken i julklapp men har ännu inte kommit mig för att läsa den.

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten. Den här ska jag läsa så småningom. :)

    SvaraRadera
  14. Den har jeg lest om tidligere. Så at de hadde den på biblioteket og den skal jeg gå innom og låne i morgen. Tror det er en bok jeg kommer til å like å lese. Takk for smakebit og boktips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick själv låna boken - dock inte från bibliotek. Men visst kan det vara värt att undersöka om den finns där om man är nyfiken men ändå tveksam inför att läsa den. Lån av böcker är ju perfekt då!

      Radera
  15. Inte ett jobb jag skulle vilja ha... Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  16. Höst och jakt hör ju liksom ihop, inte bara i Kanada.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)