söndag 26 oktober 2014

En smakebit på søndag: Spelreglerna



Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av andras små textcitat ur böcker som för närvarande läses, samt även själva bjuda på en sådan smakbit. Inspirera och bli inspirerad.

Idag fick vi återigen en timme vintertid till "skänks" (om man skall försöka se det positivt) och får åtnjuta en aning mer dagsljus på morgonsidan. Dagarna blir - liksom noveller - korta. Är normalt lite tvehågsen inför läsning av noveller, men när det gäller novellsamlingar författade av Jonas Karlsson har jag gjort vissa eftergifter och läst "alla" utom den första "Det andra målet" (2007), som alltså befinner sig på min önskeläslista. De övriga var ju förstås: "Den perfekte vännen (2009), "Spelreglerna" (2011) och nu sist förra året med "God jul" (2013). Antar, med den frekvens tidigare novellsamlingar publicerats, att vi snällt får vänta ett år på nästa bok? Tills dess nöjer jag mig att (parallellt med romanen) läsa om Spelreglerna då mörkrets timmar utökas kvällstid. Det är alltså därur jag väljer en smakebit på søndag denna gång:

"Det finns små mellanrum i existensen. Sprickor i tillvaron som en människa när som helst kan halka till och ramla ner i. Verkligheten växlar in på ett annat spår. Plötsligt är det omöjligt att komma tillbaka. Allting är förändrat. Det behöver inte vara något märkvärdigt. Det kan vara minsta lilla skitsak: ett ord, en blick, en felläsning, en upprepning. Någonting man tycker sig ha sett förut men från en lite annan vinkel." 
Novell "Högläsning 2" sidan 145, novellsamlingen "Spelreglerna" (2011) av Jonas Karlsson

Har svårt att välja en favoritnovell ur dessa böcker, men det ligger nog nära till hands att det i sådana fall skulle bli den lite längre berättelsen "Rummet" (ur "Den perfekte vännen"), är nog inte ensam om det skulle jag tro. :)



17 kommentarer:

  1. Den här novellsamlingen var det första jag läste av Jonas Karlsson och jag blev nog lite positivt överraskad över att han skriva också.

    SvaraRadera
  2. Tusen takk for smakebiten :-)

    SvaraRadera
  3. Jonas Karlsson är jättebra tycker jag! Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  4. Det var trevligt med tips på noveller, jag läser inte så mycket noveller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I regel läser inte jag heller så mycket noveller, men ingen regel utan undantag! ;-)

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Det här är en författare jag är nyfiken på!

    SvaraRadera
  6. Jag läser ganska sällan noveller, vill istället ha en längre berättelse. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten. Kul att få en smakbit ur en novellsamling som jag snart ska lyssna på. Känns extra lovande att det är Jonas Karlsson som läser den. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är säkert till sin fördel när författarna själva läser sina alster.

      Radera
  8. Takk for smakebiten i dag. Håper du får en fin søndag - uten vintervær.

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten och ha en bra söndag!

    SvaraRadera
  10. Jeg gjør sånn av og til jeg og (leser alt av en forfatter). Det er en fin måte å få oversikt på :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  11. Läser sällan novellsamlingar. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  12. Jag äääälskar Jonas Karlsson, helst på teaterscen men även på film och som författare. Konstig nog har jag dock bara läst Det andra målet och Spelreglerna. Tack för påminnelsen om övriga!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)