onsdag 29 oktober 2014

Trio med rysligt tema

Så här när första halvan av mitt lilla skräcktema passerat på den här bloggen, vad passar då inte bättre än att tillfälligt haka på Tematrio, presenterad av Lyrans Noblesser? Orsaken är förstås att det skulle vara ett rysligt tema denna gång för trion. Där fanns tre klassiker och här kommer mina urval av "skrämmande bra texter" för denna rysliga trio (där faktiskt samtliga - för ovanlighetens skull - är skrivna av kvinnliga författare):

Kvinnan i svart av Susan Hill. Kanske mer läskig spökhistoria än ren skräck, men inte desto mindre ryslig. Det är sen julaftonskväll under tidigt 1900-tal och familjen har samlats i brasans sken för att berätta spökhistorier. Advokat Arthur Kipps har sin egenupplevda sanna historia, som han med stor vånda helst vill hålla för sig själv. Vad var det som egentligen hände den unge advokaten där ute på den brittiska landsbygden en gång i tiden, då han var satt att ta hand om ett dödsbo; det övergivna Eel Marsh House?

Historikern av Elizabeth Kostova. Gillar man vampyrlegender bör man nog ha läst denna roman. Man kan nog lugnt säga att denna historia skapats kring Bram Stokers "Dracula" från 1897. Det är spännande, välskrivet, ruskigt underhållande och, ja, rentav bildande. Det handlar om dottern som finner dokument ur faderns forskningsarbete som ung, i hans bibliotek. Dottern vill återuppta sin fars forskning, trots hans avrådan. Hennes far försvinner och hon tar upp sökandet efter honom. Resorna går i fursten Vlad III ("Tepes", pålspetsarens) spår. Att det blir lite "turistguide" ibland tycker jag inte gör så mycket - historia och fiktion vävs här ihop elegant, enligt mig. Och ruskigt? Jodå, den biten saknas heller inte!

Bara sedan solen sjunkit av Johanna Sinisalo. Boken som tilldelades Finlandiapriset år 2000 är en vild och vacker berättelse om fotografen Mikael som tar hand om ett litet hittebarn, en trollunge, som han gömmer i sin lägenhet. Men det får sina konsekvenser att ta sig an ett litet troll. En bok som är kuslig på ett märkligt vis.



7 kommentarer:

  1. Kvinnan i svart är det flera som haft med i sin trio och den skulle jag vilja läsa. Historikern har jag väntandes i bokhyllan.Den sista känner jag inte till men jag blir klart nyfiken, tack för tipset.

    SvaraRadera
  2. Historikern... det var längesen jag läste den! Minns att jag gillade den skarpt. Den sista boken där, den har jag inte hört talas om men den låter ju onekligen intressant. Inte ett tema en ser varje dag!

    SvaraRadera
  3. Kvinnan i svart har jag läst och den var bra. Historikern var jättebra, minns jag. Sinisalo och hennes troll känner jag till, men har inte läst. ännu

    SvaraRadera
  4. Den sista lät verkligen intressant! En helt okänd författare för mig så den skrivs ned så ska jag försöka läsa den inom det snaraste.

    SvaraRadera
  5. Sinisalo låter mycket intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst! Synd bara att inga fler böcker av denna författare översatts till svenska.

      Radera
  6. Mycket skräck hos dig, jag brukar inte läsa den sortens litteratur, för jag sover så dåligt efteråt... en den sista borde jag läsa eftersom jag kände mig som en bortbyting när jag var liten och nästan trodde att mina föräldrar stulit mig från trollen...

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)