måndag 10 november 2014

"Drottningen vänder blad" av Alan Bennett

Drottningen vänder blad
Alan Bennett
Engelska drottningens olydiga hundar rusar iväg och skäller vid en den bokbuss som parkerat utanför slottets köksdörrar. Hon beger sig dit för att beklaga det oväsen odågorna orsakat. När hon väl är där känner hon sig manad att låna en bok. Intresset blir väckt och nöjet i att läsa böcker tycks bara öka, på vilket hennes undersåtar inte ser med blida ögon.

Detta är en lättviktare (124 s.) som man kanske inte känner något speciellt inför, men trots det är den en liten nätt småputtrig historia som får många bokläsare att igenkännande dra på smilbanden. Förslagsvis kan den säkert passa som en bokcirkelbok?

Egentligen gillar jag inte böcker där författaren dukar upp en historia som gör sig lustig över en tydligt namngiven levande person som vävs in i en fiktiv handling, inte alls. Det känns bara respektlöst och dumt. Men här är det en ganska snäll liten berättelse och det finns inte några elaka undertoner, så jag accepterar konceptet denna gång.

Nu har jag lovat mig själv att inte alltid vara så långrandig i mina omdömen av böcker här på bloggen, vilket säkert bara tröttar ut eventuella besökare. Så detta får bli en sådan kort notering.

Avslutar med ett utdrag ur "Drottningen vänder blad", Alan Bennett (sid. 24-25):

"Nu när drottningen själv hade upptäckt läsandets glädje var hon ivrig att sprida den till andra.
»Läser ni Summers?» sa hon till sin chaufför på väg mot Northampton.      
»Läser, Ers Majestät?»
»Böcker?»
»När jag hinner, Ers Majestät. Jag tycker aldrig att jag har tid.»
»Det är många som säger det. Man måste ta sig tid. Ta idag till exempel. Ni kommer att sitta utanför rådhuset och vänta på mig hela förmiddagen. Ni skulle kunna läsa då.»
»Jag måste vakta bilen, Ers Majestät. Det här är Midlands. Vandalism är ett universellt fenomen.»
När Hennes Majestät var i trygga händer hos landshövdingen gjorde Summers en säkerhetskontroll av motorn och slog sig sedan ner i förarsätet. Läste? Självklart läste han. Alla läste. Han öppnade handskfacket och plockade fram The Sun." 

 Betyg:
* *

2 kommentarer:

  1. Har just avslutat en bok med precis lika många sidor som din "Drottningen..."; Patrick Modianos Lilla smycket. Årets nobelpristagare var, i mitt tycke, väldigt lättläst. En fin liten historia med flera bottnar, klart läsvärd. Tror dock aldrig att jag hade haft tanken på att läsa den om det inte hade varit en bok i min Bokcirkel. Bra sak det där med bokcirklar...
    /Sys

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)