söndag 23 november 2014

En smakebit på søndag: De ensamma



Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av små textcitat ur böcker som för närvarande läses, samt även själva bjuda på en sådan smakbit. Inspirera och bli inspirerad.

Håkan Nessers fjärde bok om kriminalinspektör Gunnar Barbarotti är just påbörjad. Har tidigare läst den första och tredje boken, tyckte själv av dessa bäst om "Berättelse om herr Roos". Den näst sista boken i sviten verkar inte ha mottagits så bra, men ger den en chans ändå. Det är alltså från "De ensamma" (2010) varur jag denna gång hämtar en smakebit på søndag. Kapitlet är det första, sidan 18:

"Nu tar jag staden i besittning. Det var ett sätt att hålla oron i schack; att tänka i kursiv innebar att man tog kommandot över verkligheten. Han visste att det var något han fått från en bok han läst i första eller andra ring, men han hade lagt varken titeln eller författarnamnet på minnet. Hursomhelst var det en enkel och fungerande metod: kursiverade tankar bemästrar omgivningens hotfullhet.
Ute på stationsplanen stannade han upp ännu en gång. Betraktande den svulstiga och färggranna skulpturen i stenrundeln och tänkte att den säkert var berömd. Det fanns en oändlighet av berömda företeelser i en stad som Uppsala. Byggnader, minnesmärken, historiska platser, och tids nog skulle han komma att tillgodogöra sig allt detta; lugnt och målmedvetet, det var inte någon brådska i det hänseendet.
Han fortsatte rakt fram, korsade en hårt trafikerad gata och ett par mindre, och efter några minuter var han nere vid ån. Fyris. Tog sig över den via en träbro, såg domkyrkan och den gamla stadskärnan torna upp sig snett framme till höger, nickade belåtet för sig själv och styrde stegen ditåt.
Varje människa bör ha en stor plan och en liten plan. Den stora gäller hur man ämnar ta sig genom livet, den lilla hur man tar sig genom dagen."




14 kommentarer:

  1. Jag har bara läst några noveller av Nesser, men ingen bok. Den låter ganska bra dock. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Har bara läst någon bok av Nesser och fastnade inte. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Nästa år tänkte jag fokusera på icke färdiglästa serier. Detta är en av dem :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Nesser har jag inte läst fastän några böcker funnits här hemma (nu sålda). Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  5. Nesser har jag inte läst mer än Noveller av.

    SvaraRadera
  6. Nesser är i en klass för sig när det gäller språk och berättarkonst. Men ibland har han lite lustiga intriger tycker jag. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  7. Har inte läst något av Nesser!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  8. Borde kanske börja tänka i kursiverade tankar ibland... :)
    Läste mycket Nesser för ganska många år sen nu, men sedan tröttnade jag lite. Tog upp honom i somras igen, med Levande och döda i Winsford, men blev underväldigad.

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten. Jag gillar Nesser och började på den här serien men slutförde den aldrig. Underligt.

    SvaraRadera
  10. Nesser är en författare som jag inte har läst något av ännu. Tack för smakbiten. :)

    SvaraRadera
  11. Vet att jag läst Människa utan hund....får kolla upp och fortsätta läsa denna serie, han är bra Nesser. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten :) Har varit sugen på att läsa något av Nesser men det har inte blivit så än av någon anledning.

    SvaraRadera
  13. tack för smakbiten! det var länge sedan jag läste Nesser. nu får jag nog ta itu med honom igen

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)