söndag 9 november 2014

En smakebit på søndag: Dödens mästarinna



Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av små textcitat ur böcker som för närvarande läses, samt även själva bjuda på en sådan smakbit. Inspirera och bli inspirerad.

Det blir från första kapitlet (sid 11) i den historiska kriminalromanen "Dödens mästarinna" av Ariana Franklin som jag denna gång hämtar en smakebit på søndag. Det blir ett "skrikigt" textutdrag; kungen är Henrik II av England, ärkebiskopen är då Thomas Becket, riddarna är fyra av kungens män, påven är Alexander III och barnet är ett bland fyra barn, som blir mördade i det medeltida Cambridge. Jakten på mördaren tar sin början.


"ENGLAND 1170
Ett skrikens år. En kung skrek för att bli av med sin ärkebiskop. Munkarna i Canterbury skrek när riddarna lät sagde ärkebiskops hjärna rinna ut på stenarna i hans katedral.
Påven skrek efter sagda kungs botgöring. Engelska kyrkan skrek i triumf - nu hade de fått sagde kung dit de ville.
Och långt borta i Cambridgeshire skrek ett barn. Ett litet svagt skrik var det, men det skulle få sin plats bland de andra."




20 kommentarer:

  1. Liker godt historiske romaner, så dette var en fin smakebit. Ha en fin søndag.

    SvaraRadera
  2. Låter intressant, den skulle jag nog kunna tänka mig att läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Ingen dum smakbit. Låter riktigt intressant :)

    SvaraRadera
  4. En bok som säkert skulle passa mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  5. Jeg synes historiske romaner er veldig fine og denne ble jeg nysgjerrig på. Ønsker deg en fin dag!

    SvaraRadera
  6. Tack för den skrikiga smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten. Den här har jag läst, minns att jag tyckte om den. ;)

    SvaraRadera
  8. Jag har tänkt att jag skulle läsa den här boken någon gång, men det har inte blivit av. Så tack för påminnelsen och smakbiten :)

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten! Ha en bra söndagskväll.

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten och boktips!
    Trevlig kväll! :)

    SvaraRadera
  11. Her var det mye skriking..Takk for smakebiten.:)

    SvaraRadera
  12. Tusen takk for smakebiten, ha en fin kveld :-)

    SvaraRadera
  13. Jag gillar historiska romaner. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  14. Helt ny författare för mig. Tack för smakebiten! :-)

    SvaraRadera
  15. Låter intressant. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  16. Jag hittade en bok av Ariana Franklin på en secondhand bokhandel, om jag inte missminner mig var det i Skottland..

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)