söndag 2 november 2014

En smakebit på søndag: Farbrors dröm



Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av små textcitat ur böcker som för närvarande läses, samt även själva bjuda på en sådan smakbit. Inspirera och bli inspirerad. Mari undrade denna gång hur vår helg hade sett ut. Nåja, den är ju inte riktigt över än. Är nog inte särdeles generös med min privata sfär i bloggsfären, men så mycket kan jag orda om att det än så länge blivit ganska mycket läst, vädret har varit grått och regnigt (så tycks även denna söndag bli), d.v.s. som upplagt för bland annat denna syssla.

Att åter läsa Dostojevskij var ett rent nöje. Hade sånär glömt bort hur bra det är, hur tydligt personerna framträder och här, i denna lilla formatets klassiker (183 sidor), hur komisk den satiriska handlingen kan vara.
Denna småstadsparodi skrevs efter författarens fyra år i tukthus och under de sista sex åren av strafftiden i militärtjänst, som var förlagd till en småstad i nordöstra Kazachstan.

Det är alltså ur "Farbrors dröm" jag denna gång väljer en smakebit på søndag. Den gamle fursten hälsar sina bönder på franska och den feodala relationen är påtaglig, lika påtagligt är även småstadsskvallret som blomstrar i Mordasov:

"Varje bonde som råkar möta honom stannar och tar av sig hatten, bugar djupt och säger: "Goddag, vår furste och fader, ers excellens, vår klara sol!" Och fursten tittar omedelbart på honom genom sin lornjett, nickar glatt och säger ämabelt: "Bonjour, mon ami, bonjour!" Många liknande rykten gick i Mordasov, fursten kunde ingen glömma: han bodde ju praktiskt taget nästgårds! Därför väckte det allmän förvåning när en vacker morgon ryktet spreds att fursten, enstöringen och lustigkurren i egen hög person hade behagat anlända till Mordasov, där han hade stannat till hos Marja Aleksandrovna! Alla blev totalt överraskade och uppjagade. Alla väntade på en förklaring, alla frågade varandra vad detta skulle betyda."

20 kommentarer:

  1. Av någon underlig anledning har jag alltid varit väldigt svag för de gamla ryssarna :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Dostojevskij har jag ännu inte stiftat bekantskap med, även om jag har två av hans böcker stående i bokhyllan. Borde kanske se till att få dem lästa. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  3. Det har jag inte vågat mig på ännu. Tack för smakebiten

    SvaraRadera
  4. Den verkar bra. Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
  5. Da jeg var ung elsket jeg Dostojevskij og jeg skjønner godt din glede over å lese bøkene hans. Denne romanen har jeg ikke lest og det gjorde meg nysgjerrig.
    Jeg ønsker deg fin fin lesesøndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade också böckerna som yngre. Ännu en "återupptäckt" alltså!

      Radera
  6. Tack för smakbiten och ha en bra söndag!

    SvaraRadera
  7. Det er så fint å lese at andre bokelskere fryder seg over en forfatter! Selv har jeg bare lest Forbrytelse og straff av Dostojevskij og jeg syntes det var tungt å lese. Men jeg var ganske mange år yngre da jeg prøvde, så kanskje jeg skulle gi det et nytt forsøk? :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Jag blev riktigt lässugen.

    SvaraRadera
  9. En författare jag fortfarande inte fått tummen ur att läsa. Men jag funderar på det sen några år tillbaka, det är ju tanken som räknas... :)

    SvaraRadera
  10. Har aldri lest noe av forfatteren; sist jeg leste om hans bøker var det en forfatter som skrev at han var så omstendelig i sine beskrivelser. Denne forsøkte jeg å finne på norsk; og lurer på om det kan være "Menneskene på godset", Komedieaktig og den første han skrev etter årene i tukthus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menneskene på godset verkar vara samma som Farbrors dröm. Själv tycker jag inte det är speciellt omständligt skrivet, finns mycket värre exempel för sådant. Det här är ju även en förhållandevis kort roman jämfört med de andra. De flesta kan nog ta till sig denna, tror jag...

      Radera
  11. Tusen takk for smakebiten og boktips :-)

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten! Jag läste om eller rättare sagt lyssnade på Brott och straff förra året och det var en härlig läsupplevelse och fantastisk inläsning av Per Myrberg. Vill gärna läsa mer av Dostojevskij. ;)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)