söndag 16 november 2014

En smakebit på søndag: Väckelse



Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av små textcitat ur böcker som för närvarande läses, samt även själva bjuda på en sådan smakbit. Inspirera och bli inspirerad.

Stephen Kings nya roman "Väckelse" (Originaltitel: "Revival") gavs i veckan ut i Sverige samtidigt som originalutgåvan i Amerika, vilket skall vara en rätt ovanlig händelse. En modern "Frankenstein" har den tydligen kallats, trots att själva varelsen uteblir i denna roman. Och hur är det då möjligt, kan man kanske undra?

Hänvisningar från författaren förekommer mer eller mindre till exempelvis; H.P. Lovecraft, Ray Bradbury, Arthur Machen, och alltså då såklart; Mary Shelley. Klassiskt skall temat på så vis vara, då det handlar om tro, vetenskap och naturligtvis; vad som finns bortom döden.

Det är tidigt 60-tal och Jamie Morton, som nyligen fyllt 6 år, har just mött den nyanlände unge prästen Charlie Jacobs (en smakebit på søndag plockas från sid. 15):

"Varför har du en krage med hål i?"
"För att jag är pastor. När du går i kyrkan på söndagarna kommer jag att vara där från och med nu. Och om du går på kyrkans ungdomsverksamhet på torsdagarna så är jag där med."
"Mr Latoure var vår pastor förut", sa jag, "men han dog."
"Jag vet. Jag beklagar."
"Fast det gör inget för mamma sa att han slapp lida och kom till himlen direkt. Men han hade ingen sån krage."

Vid sidan av kommer det att visa sig att den nya prästen gärna experimenterar med elektricitet. Efter en familjetragedi några år senare tappar han sin tro och får lämna församlingen. Men Jamie kommer i vuxen ålder att återigen träffa Charlie, involveras då i hans försöksexperiment som handlar om att uppväcka universums helande - men också skadande - krafter.

Enligt baksidestexten skall Väckelse vara; "en mörk roman om den största fasan av alla: att förlora dem man älskar."

Den nya King-romanen menas vara ruggig även för den mest inbitne skräckläsare. Huruvida detta nu stämmer eller ej (i eget tycke) får jag lov att återkomma om, men så mycket kan sägas hitintills att den varit fängslande från första stund.

Men nej, måste bara ta med en pytteliten smakbit till! Pastor Jacobs har nu varit präst inom församlingen i tre år, han befinner sig i stor sorg men har en tid efter den inträffade svåra familjetragedin bestämt sig för att en söndag återigen stå i predikstolen. Inför fullsatt kyrka håller han en Thanksgivingpredikan, en lång monolog utav vilken man helt klart förstår att pastorn förlorat sin religiösa tro och inte längre anses önskvärd inom församlingen. Det är ur den "skräckpredikan" (som Jamie kallar den) följande lilla textsnutt hämtas (sid. 80):

... Religionen är den teologiska motsvarigheten till en lukrativ försäkringssvindel där man betalar sin premie år efter år och när man sedan behöver förmånerna som man har betalat för så plikttroget, visar det sig att bolaget som fått ens pengar i själva verket inte existerar."

(OBS! Det som skrivits ovan avslöjar garanterat inte mer av själva handlingen än vad som framkommer av bokens baksida)


16 kommentarer:

  1. Lenge siden jeg har lest Steven King, kanskje på tide igjen? Takk for smakebitene og ha en fin søndag!

    SvaraRadera
  2. Jag skummade bara vad du skrivit, vill inte veta något alls om boken egentligen. Den står överst på min önskelista till jul :)

    SvaraRadera
  3. Jag har tänkt lyssna på denna bok så småningom. Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakebiten! Blir sugen på att läsa Stephen King. Har bara sett ett par filmer, kanske skulle testa och se om det är skillnad på att läsa en King-bok.

    SvaraRadera
  5. Har ett komplicerat förhållande till Mr King så får se om den här bli läst eller inte!

    SvaraRadera
  6. King-bøkene er alltid utrolig spennende, og nifse! Lenge siden jeg har lest noe av han. Ha en fin søndag, med en nifs bok!

    SvaraRadera
  7. Denne har jeg virkelig lyst til å lese :-) Jeg har nettopp lest Joyland, og vil gjerne lese flere King bøker. Jeg har en stående her jeg ikke har lest, da. Men man får ikke for mange King bøker :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  8. Jag tänker hela tiden att jag borde återuppväcka min bekantskap med Kings böcker, det var länge sen. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  9. Låter lovande! Ser fram emot din recension så småningom :)

    SvaraRadera
  10. Hua ... jag är alldeles för feg för att läsa hans böcker. Ha en fortsatt fin söndag.

    SvaraRadera
  11. Jag har inte läst någon bok av King, men jag har läst flera noveller. Jag är sugen på att läsa något av honom, bara det inte är alltför läskigt :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  12. Låter spännande! Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
  13. Låter onekligen läskigt. Jag har faktiskt aldrig läst något av King, men än är det inte för sent ;)

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten! Jag läste mycket av författaren när jag var yngre och i våras återvände jag till King vilket i sig var lite läskigt, favorit som han var. Men det gick riktigt bra och jag läser gärna mer av honom, kanske denna så småningom. ;)

    SvaraRadera
  15. Tack för smakbiten :) Han är en av mina favoritförfattare så denna måste jag ju bara läsa :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)