tisdag 18 november 2014

Trio i dystert scenario



Dystopier handlar det om i denna veckas Tematrio, presenterad av Lyrans Noblesser. Tre jätteintressanta böcker kunde man läsa om där - tack för tipsen, vill läsa dem alla tre! Konstigt nog har jag inte ens läst Processen av Franz Kafka, hur man nu kan ha missat det? Definitionen tilläts vara bred (därför vågade jag själv ta med Mikael Niemis bok som är lite mer åt katastrofroman). Så här ser min dystra trio ut:


Fallvatten av Mikael Niemi. Katastrofroman som utspelar sig i Norrbottens skogslandskap. Under en enda dag får man följa olika personer vars öde består i att kämpa för livet efter att det oväntade händer; kraftverkens dammar brister och Lule älvs enorma krafter sätts i rörelse, en tsunami-lik flodvåg drar med sig allt i sin väg genom landskapet. Jodå, Niemi kan skriva svensk katastrofroman. Detta med ett intensivt, spännande och oerhört högt tempo. Hur förändras vi om en katastrof händer? Förstår vi äntligen att vi måste samarbeta? Hoppar vi ner från våra höga hästar och inser de ganska lika grundläggande behoven för vår existens? Eller; Söker var och en sitt för att rädda sitt eget, som om det vore en isolerad del från allt runtomkring? Lockar det hos vissa fram grymma handlingar istället för hjälpsamhet? Det är väl just sådana frågor som gör dystopi/katastrof-romaner så intressanta... tror jag.

Kallocain av Karin Boye. En av mina favoritklassiker som första gången gavs ut 1940. En dystopi om ett hårt kontrollerat polisstyrt och militariserat samhälle, där befolkningen ständigt är bevakade och styrda. Den förtryckta och gömda längtan efter frihet söker sig vägar med all sin undermedvetna kraft. Leo Kall är kemisten som får i uppdrag att pröva sin uppfinning sanningsserumet kallocain på mänskligt material. Folkets inre längtan efter en friare värld kommer i öppen dager, en värld där de kan känna förtroende för varandra. Människornas själsliga uppror mot det kontrollerande och hårt styrda samhället blir uppdagat. Ruskig dystopi som man sätter i samband med den tid som var då boken kom ut en gång i tiden. Ladda ner gratis E-bok.

Stjärnklart av Lars Wilderäng. Hur många har egentligen upplevt en klar stjärnhimmel som inte på något vis fördunklats av jordens artificiella elbelysning? Detta handlar om en ganska nyligen utläst bok som gav massor av tankar efteråt. Handlingen utspelar sig i Sverige, men katastrofen är global: All elektronik slutar fungera, elektriciteten försvinner, telefonerna upphör fungera. All kommunikation havererar. Det polisiära arbetet med det som följer blir kaosartat. Militära insatser krävs inom ett land som hamnat över 100 år tillbaka i tiden på bara några månader. Detta är första delen i en trilogi och med den cliffhanger som fanns på slutet känns det bara självklart att man väntar på att få ta del av uppföljningen.


7 kommentarer:

  1. Å. hur kunde jag glömma Fallvatten? En sån klockren titel till denna trio!

    SvaraRadera
  2. Fallvatten är jag riktigt nyfiken på! Stjärnklart håller jag på att läsa just nu! =)

    SvaraRadera
  3. Stjärnfall verkar intressant. Och Fallvatten. Varför har jag inte läst Mikael Niemi?

    SvaraRadera
  4. Stjärnklart skriver jag upp :) Får fundera lite på Kallocain, men var inte överförtjust i Niemis Populärmusik från Vittula, så Fallvatten ramlar nog mellan stolarna...

    SvaraRadera
  5. Kallocain tänkte jag på, kul att ta med Mikael Niemi.

    SvaraRadera
  6. Fallvatten har jag faktiskt stående i hyllan. Den skall bli spännande att läsa.

    SvaraRadera
  7. En svår triss tyckte jag eftersom jag sällan läser den här typen av böcker. Din första och sista hade jag aldrig hört talas om innan.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)