tisdag 25 november 2014

Trio med tema "naturskildringar"


Tematrio finner man hos Lyrans Noblesser och den här veckan hamnade fokus på något som passar mig alldeles förträffligt; "naturskildringar", så det är klart man hakar på där. Försökte välja tre böcker som var sinsemellan ganska olika. Sen var ju saken den att tre andra (med natur-ligt innehåll) som inte finns i min bokhylla dök upp och vilka man gärna skulle vilja ge plats för där. Det ena ger det andra - rätt vanligt fenomen.

Hursomhelst, dessa tre ingår i min trio denna vecka:

"Svensk natur - en antologi" utgiven av Svenska Turistföreningen, urval: Lars Andersson och Staffan Söderblom: En sammanställning av texter (av olika författare och poeter), uppdelade från söder och vidare uppåt landet till fjälltrakterna. Naturskildringar helt klart!

"Vargen - den jagade jägaren" av Henrik Ekman: Utmärkt komplett bok om ett fascinerande vilt rovdjur, fantastiska bilder, stort engagemang. 

"Budskap från andra sidan" av Marlo Morgan: Marlo berättar om hur hon under fyra månader vandrade genom vildmarken tillsammans med nomadiserade aboriginer, en vandring som kom att förändra hennes liv. Budskapet handlar om att från det moderna samhället åter komma i kontakt med naturen. 



Dessa tre skulle gärna få komma hem till bokhyllan, och till att börja med såklart:

Naturlära
Lars Lerin

Upplev Sveriges natur
Martin Emtenäs

Fjärilssomrar
Göran Bergengren


Avslutningsvis några inledande citat ur boken "Budskap från andra sidan" av Marlo Morgan, tillsammans med några egna bilder av tidigare somrars fägring:


"Människan har inte skapat livets väv, hon är bara en tråd i den.
Allt som hon gör med väven gör hon med sig själv."

- Hövding Seattle, Amerika


"Inte förrän det sista trädet har huggits ner.
Inte förrän den sista floden blivit förgiftad.
Inte förrän den sista fisken har fångats.
Inte förrän då kommer du att märka att pengar inte går att äta."

- Creeindianskt ordstäv


"Jag föddes tomhänt
Jag ska dö tomhänt
Jag upplevde livet som rikast
Tomhänt"

- Marlo Morgan




10 kommentarer:

  1. Spännande tips och jättefina bilder!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina citat! Har inte läst någon av böckerna. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Bra tips! Henrik Ekmans bok skulle jag gärna läsa - den är väl inte en varghatarbok väl? Och Martin Emtenäs är jättebra, synd att han knappt är med i Mitt i naturen längre. Och att de har vattnat ur hela Mitt i naturen så det knappt går att se längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med fullkomligt angående Emtenäs/Mitt i naturen. Ekmans bok är absolut ingen "varghatarbok", men kanske lite nyanserat upplysande för den som hatar varg. ;)

      Radera
  4. Härligt inlägg med massa fina tips och vackra bilder. Tänkvärda citat med! Martin Emtenäs bok har jag med i min trio också plus en annan bok av Henrik Ekman

    SvaraRadera
  5. Turistföreningen ger ut massa fina böcker.

    SvaraRadera
  6. Skulle inte ha något emot en walk-about i Australien :)

    SvaraRadera
  7. fina bilder och dito boktips! bra blandning

    SvaraRadera
  8. Vackra texter och fantastiskt fina bilder!
    /Sys

    SvaraRadera
  9. Den sista låter mycket intressant, tack för tips!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)