söndag 21 december 2014

En smakebit på søndag: De små prinsarna - En mans löfte att hjälpa Nepals förlorade barn tillbaka hem


Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av små textutdrag hämtade från böcker som för närvarande läses, samt även själva bjuda på sådant. Ett utbyte som ger ytterligare mersmak att läsa böcker.

Årets sista smakebit på søndag hämtas här hos mig idag från "De små prinsarna - En mans kamp för att hjälpa Nepals förlorade barn tillbaka hem." av Conor Grennan:


"När jag anlände till barnhemmet Små prinsar hade barnen några dagars ledighet från skolan. De började inte igen förrän på onsdagen, fyra dagar senare. Den onsdagen kommer alltid att rankas som en av de mest fridfulla i hela mitt liv. För första gången tog jag mig en promenad genom byn, utmed de smala stigarna som ledde genom risfälten och senapsfälten, förbi arbetande kvinnor och män som vävde korgar av torkat gräs på sina hårda lerverandor. Förbi mödrar som bar sina barn i selar medan de tvättade kläder vid den gemensamma vattenkranen. Vart jag än gick upphörde folk med sina sysslor för att iaktta mig när jag passerade. I Nepal hade man alltid tid att ta en paus i sina sysslor - ingen stämplade in, eller försökte imponera på varandra genom att jobba hela lunchen. De vaknade, de arbetade tills de behövde göra i ordning elden för att kunna koka ris till middagen, sedan gick alla in och åt innan de lade sig för att sova. Det fanns inte en kotte utomhus efter mörkrets inbrott."


Mer om denna bok kan man läsa här.



11 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Vore intressant att läsa en bok om Nepal.

    SvaraRadera
  2. Takk for smakebiten! Ønsker deg en fin adventsøndag, og en riktig god jul.

    SvaraRadera
  3. Låter som en intressant bok. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten och God Jul!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten! Hoppas du får en mysig jul!

    SvaraRadera
  6. Takk for smakebiten. Ha en fin adventsøndag:)

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten och jag önskar dig en god jul!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten, ha en fin adventssöndag och skön jul! :)

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten och ha en fortsatt trevlig fjärde advent :)

    SvaraRadera
  10. tack för smakbiten! God jul- och nyårshelg!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)