söndag 18 januari 2015

En smakebit på søndag: Metro 2033



Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar, hämtade från böcker som för närvarande läses. Med detta utbyte kan vi ge och få delikata boktips för ytterligare mersmak till att läsa böcker.

Den smakebit på søndag som jag har att fresta med, kommer från sidan 56 i "Metro 2033" av Dmitrij Gluchovskij:

"Stationsbefolkningens förhållande till böcker var ändå av det slaget att man inte rev ut en enda sida ens ur den mest värdelösa skräproman i biblioteket. Man betraktade böcker som något heligt, som det sista minnet av en vacker värld som höll på att falla i glömska. De vuxna njöt i fulla drag av de minnen som läsningen väckte och detta innerliga förhållande till böcker gav de vidare till sina barn, som naturligtvis inte hade något att minnas. De hade aldrig känt till någon annan värld än den de befann sig i - en labyrintisk värld av dystra, trånga tunnlar, korridorer och övergångar."

Har hunnit lite förbi halva boken och är fortfarande helt begeistrad - detta är bara så bra! Nu hör det antagligen till saken att jag själv är lite svag för den här typen av mörka dystopier, lägg till det en hjälte eller hjältinna i handlingen och läslyckan är fullkomlig. :)
Brukar normalt inte bry mig så mycket om vad etablerade yrkeskritiker i pressen tycker om böcker/film, men på kritikerrösterna nedan tycks det ju som en av dessa anser att man inte behöver vara så speciellt intresserad av den här typen av genre för att trots det kunna uppskatta denna postapokalyps:


"Om jag någon gång reser till Moskva kommer jag att ta med mig Dmitrij Gluchovskijs dystopiska roman Metro 2033 och ägna dagarna att åka runt i tunnelbanan och station för station bocka av skådeplatserna i denna ryska bästsäljare. Jag är normalt ganska sval inför framtidsscenarier med sf-inslag, men Gluchovskij bryter ner mitt motstånd mot genren och drar mig med på en svindlande, omtumlande färd genom Moskvas underjordiska tunnelsystem."
 - Nils Schwarz, Expressen

 "Författaren har skapat ett häftigt och originell fantasirike av Moskvas tunnelbana. En suverän debut."  - Spiegel

"Årets bok!" - Moscow Times


Kartor i böcker är sen också något som gör det hela ännu mer spännande, här handlar kartan naturligtvis om Moskvas tunnelbana, såsom den 20 år efter katastrofen 2013 föreställs i detta framtidsscenario. Med lätthet sugs man in i den där dunkla och farofyllda fantasimiljön i Moskvametron. Läser med fördel en aning mer långsamt än brukligt, för trots att detta är en fartig äventyrsaction är det ingen bok man läser i hast.

Klaustrofobiskt skrämmande är det verkligen, för den mörkrädde kanske helt enkelt alltför kusligt? Detta lär vara den första boken (2009) i en trilogi, där man som grädde på moset redan kan ta del av nummer två som publicerades i svensk översättning 2011; "Metro 2034". Trean släpps som rysk utgåva nu i vår; "Metro 2035". Så om den här första boken fortsättningsvis är lika bra som hitintills halvvägs, finns det ju lite att gotta sig åt även framöver.

Till sist undrar man: När släpps filmen baserad på denna fantastiska historia?! Känner att det skulle kunna bli en ruskigt bra filmatisering av denna bok (kan tänka mig något i stil med "Blade Runner" från 1982).

En försmak?:





29 kommentarer:

  1. Låter verkligen klaustrofobiskt! Men själva boken låter ju bra! Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Troligen väldigt otäck för den som lider av både cellskräck o mörkrädsla.

      Radera
  2. Jag läste denna förra året och blev faktiskt lite överraskad över att jag gillade den så mycket som jag gjorde. Hoppas också den kommer som film, vill se den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Positivt överraskad även jag, hade nog inte riktigt trott det.

      Radera
  3. Jag gillade också boken mycket! Metro 2034 är inte riktigt lika bra, tyckte jag, men fortfarande läsvärd. Sen- tänk lite extra på (det frånvarande) kvinnoperspektivet i boken, hur bra den än än..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst tänker jag på det frånvarande kvinnoperspektivet! På så vis haltar det och blir obalans, helt klart.

      Radera
  4. Så spennende smakebit! Tusen takk for tipset :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir mycket mer spännande än så vill jag lova, ruskigt spännande och annorlunda.

      Radera
  5. Inte riktigt min typ av bok, men tack för en spännande smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev faktiskt lite överraskad (trots svagheten för dystopier) att jag själv tyckte detta var så bra - hade inte så stora förväntningar på denna.

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Jag läste den här förra året och tyckte verkligen inte om den. Inte alls min typ av bok. Den började väl som TV-spel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan förstå att man kan tycka väldigt olika om denna bok. TV-spel existerar inte i min verklighet, så det kan jag absolut inte veta något som helst om. :)

      Radera
  7. Jag tror faktiskt jag har den på min läsplatta, nu måste jag definitivt kolla,

    SvaraRadera
  8. Låter spännande, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Kul smakebit, jeg liker tanken på at de anser bøker som hellige! Denne kunne jeg tenke meg å sjekke ut :)

    SvaraRadera
  10. Tyckte också om den här, men för mig varierade det mycket beroende på vilken station han var på, vissa var intressantare än andra... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det varierar en del, även tunnlarna är ju förstås av skiftande "karaktär" o blir därmed av olika intresse.

      Radera
  11. Denne har jeg kikket på..Takk for smakebit.:)

    SvaraRadera
  12. Tack för en intressant smakbit. Har kikat på denna och är lite sugen på att läsa.

    SvaraRadera
  13. Det er en av de bøkene jeg har tenkt på at jeg burde lese, som jeg ikke har gjort noe med. Det er så utrolig mange bøker jeg skulle ha lest :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med där... så otrolig mycket man skulle vilja läsa! :)

      Radera
  14. Den här har jag varit nyfiken på ett bra tag! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  15. Jeg leste halvparten - og likte den godt. Og så klarte jeg å glemme igjen boka på bussen. Nå fikk jeg en påminnelse om å få tak i ett nytt eksemplar. For meg var denne boka et god dyster dystopi. Kult at du liker den.
    Ønsker deg en super søndag!

    SvaraRadera
  16. Den här serien har jag varit nyfiken på ett tag :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  17. Tack för smakbiten. Jag har inte läst så mycket dystopier men tänkte försöka ändra på det och den här låter intressant. ;)

    SvaraRadera
  18. tack för smakbiten! den verkar jätteintressant! extra roligt eftersom jag faktiskt givit bort den som födelsedagspresent!

    SvaraRadera
  19. Jeg er ganske sikker på at Metro 2033 er oversatt til norsk, jeg setter den på huskelisten min. Kanskje blir den med hjem fra biblioteket en dag. Ønsker deg en flott uke, Åse :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tvåan; 2034 kommer att få följa med mig hem från biblioteket nästa gång. Kanske blir tvåan en besvikelse, kanske inte...

      Radera
  20. Jag har den här i hyllan, men det har liksom inte blivit av att läsa den. Jag gillar smakbiten. :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)