söndag 25 januari 2015

En smakebit på søndag: Metro 2034



Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar, hämtade från böcker som för närvarande läses. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Min smakebit på søndag kommer från sidan 103-104 i "Metro 2034: försvaret av Sevastopolskaja" av Dmitrij Gluchovskij. Fantasilöst kanske man kan tycka, då förra söndagens smakbit här i Bokhyllan kom från "Metro 2033: den sista tillflykten", men den boken gav ju mersmak och därför var det förstås svårt att motstå den fristående andra delen (som än så länge tycks ytterligare ett snäpp bättre än den första).

..."Historiens vävstolar hade stannat. I en värld utan framtid var det knappt någon som brydde sig. Vävnaden hade slitits sönder, så när som på en tunn tråd.
Under de första åren efter katastrofen strök den förtvivlade Nikolaj Ivanovitj omkring på de överfulla stationerna i hopp om att finna någon ur sin familj. Snart gav han upp, men ensam och förlorad fortsatte han sina irrfärder genom metrons mörker, utan att veta vad han skulle ta sig till i livet efter detta. Ariadnes garnnystan - meningen med livet - som hade kunnat visa honom vägen ut ur den oändliga labyrinten, hade  han tappat.
I sin längtan tillbaka till den gamla goda tiden började han samla tidningar som fick honom att minnas, att drömma sig bort. Han undrade om apokalypsen hade kunnat förhindras och läste nyfiket en stor mängd artiklar och analyser. En dag började han själv skriva om händelserna på stationerna ungefär som man hade gjort i tidningarna."...

Har kommit till sidan 257 i boken och den är riktigt svår att lägga åt sidan. Tror bestämt att detta kan bli något av en favoritförfattare, såvida det nu inte handlar om en tillfälligt uppgående stjärna. Bland ryska författare finns för mig tidigare bara en favorit, och då så fullkomligt ojämförlig egentligen, då det förstås handlar om F. Dostojevskij. Snart blir det dags att ersätta det gamla slitna exemplaret från 1986 av Bröderna Karamazov (1880) som står i bokhyllan, för boken ges ut på nytt den 25 mars i år av Modernista. Någon nyöversättning verkar det dock inte handla om, utan som översättare står fortfarande Staffan Dahl. Klart det skall uppmärksammas med en omläsning, var ju verkligen ett storverk (f.ö. författarens sista) som gav en oförglömlig läsupplevelse utöver det vanliga.



24 kommentarer:

  1. Så du tog tag i den här direkt? Det orkade inte jag och jag var osäker på om jag egentligen ville läsa den, trots att jag tyckte mycket om Metro 2033. Du har eventuellt fått mig att tänka om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, när man ändå var där nere i tunnlarna, varför inte stanna ett tag till? Kommer antagligen sen troget stå o vänta på perrongen inför "Metro 2035"s ankomst. :)

      Radera
  2. Jag vet inte om jag överhuvudtaget har läst något av en rysk författare. Dessa böcker låter väldigt intressanta. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten! Metro 2033 har jag funderingar på att att läsa och jag blir ju lite mer nyfiken nu när du läst böckerna efter varandra.... ;)

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten! Okänd författare för mig, och jag vet inte om det är något jag skulle gilla...
    Trevlig söndag! :)

    SvaraRadera
  5. Jeg har Metro 2033 på leselisten min, men den har stått der en stund uten at jeg har fått lest den. Det må jeg kanskje gjøre noe med :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  6. Spännande det låter. Tack för smakbiten.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  7. Jeg har "Metro 2033" liggende på hylla nå! Håper å få tid til å lese den snart, siden jeg har lånt den på biblioteket (med en haug andre bøker). Jeg tar det som et godt tegn at du fortsetter direkte til oppfølgeren :)

    SvaraRadera
  8. Har hört att det är Staffan Dahls översättning som man bör läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten. Dessa böcker verkar spännande.

    SvaraRadera
  10. Nu blir jag riktigt nyfiken på de här böckerna, trots att de egenligen är lite utanför min bekvämlighetszon. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har själv passerat utanför bekvämlighetszon för bokgenre ganska ofta senaste året. Blir ofta positivt överraskad faktiskt!

      Radera
  11. Jeg likte Metro 2033 (eller: det jeg rakk å lese før jeg mistet boka). At du kjenner at Metro 2034 er enda bedre gjør at jeg MÅ få tak i ett nytt eksemplar av Metro 2033 :)
    Og jeg har lenge vært fascinert av mytene rundt Ariadne. At hun også dykker opp i en russisk dystopi er tøft :)
    Kos deg med lesingen av russiske dytopier og Dostojevskij

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lånade båda böckerna på bibliotek. Kan kanske vara värt att kolla om boken finns där först?

      Radera
  12. Gluchovskij måste jag nog bekanta mig med. det blev dubbla tips idag. visste inte att Bröderna Karamasov ges ut på nytt. jättebra! tack för tipsen!

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten. Den här står i vår hylla men eftersom jag inte gillade Metro 2033 så tror jag inte jag kommer att läsa den.

    SvaraRadera
  14. Denna och föregående bok har jag varit väldigt nyfiken på så får väl ge dem en chans :) Tack för smakbiten och ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  15. Jag är lite nyfiken på den här serien. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  16. Tyckte om den här, väntar också ivrigt på 2035 :)

    SvaraRadera
  17. Första boken i serien har jag i hyllan. Låter ju lovande med dina omdömen om böckerna. :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)