söndag 11 januari 2015

En smakebit på søndag: Väggen



Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av små textutdrag hämtade från böcker som för närvarande läses, samt även själva bjuda på sådant. Ett utbyte som ger ytterligare mersmak att läsa böcker. Idag var det dock astridterese som vikarierade och tog hand om denna söndags smakbitar.

Min smakebit på søndag x 2 (kunde inte bestämma mig för en av dem, så det fick bli båda) hämtas från "Väggen" av Marlen Haushofer (sid. 46):

"Vi var alltså fyra: kon, katten, Lo och jag. Lo stod mig närmast, han var snart inte bara min hund, utan också min vän; min enda vän i en värld av hårt arbete och ensamhet. Han förstod allt jag sa, visste om jag var ledsen eller glad och försökte på sitt enkla sätt trösta mig.
Katten var helt annorlunda, ett modigt, garvat djur, som jag respekterade och beundrade och som alltid höll sin frihet först. Hon var inte på något vis undergiven mig."...

..."Jag ser mitt ansikte, litet och förvrängt, speglas i hennes stora ögon. Hon har vant sig vid att svara när jag pratar med henne. Gå inte ut i kväll, säger jag, det finns berguv och räv i skogen, hemma hos mig är du varm och säker. Prrr, grrr, mjau, säger hon, och det skulle kunna betyda, vi får väl se människa, jag kanske inte tyr mig till dig. Och sedan plötsligt reser hon sig upp, kröker rygg och sträcker på sig två gånger, hoppar ner från bordet, smyger bort och försvinner ljudlöst ut i skymningen. Och senare sover jag min lätta sömn, en sömn där granarna susar och vattnet porlar."

Den moderna klassikern lär ha inspirerat andra författare och konstnärer långt efter det att den publicerades första gången 1968 (originaltitel: "Die Wand"). Och visst känner man igen en hel del från andras senare texter.

Kvinnan det handlar om (hon nämns aldrig vid namn) börjar skriva ner sin redogörelse för sin tid då hon befunnit sig på insidan av väggen. Hon tror att dagens datum är den 5 november, men vilken veckodag det är vet hon inte längre.
Det började med att hon (änka sedan två år) av sin kusin och kusinens make Hugo blev medbjuden ut den sista april till deras jaktstuga. Hugos viltspårhund Lo är med. Efter kaffepaus beger sig kusinen med make till fots iväg till byn. Dagen efter upptäcker kvinnan att de fortfarande inte kommit tillbaka, hunden Lo (förmodligen hemskickad av kusinen) kommer dock åter. Snart blir kvinnan och hunden varse den glasvägg som uppstått mellan dem och omvärlden, utanför väggen tycks människor och djur helt plötsligt stelnat mitt i vad de sysslat med för ögonblicket då det oförklarliga måste ha skett. Från Hugos bilradio kommer bara tomt vitt brus, inga sändningar. Så småningom möter de en stackars omjölkad ko på insidan av väggen vid en äng. Även en uthungrad katt kommer därpå in i den lilla kretsen. Dagarna börjar bestå av hårt arbete för basala behov. Hunden, katten och kon blir som kvinnans enda sällskap väldigt viktiga.

Har bara hunnit en 50 sidor in i boken ännu, men språket är lättsamt, det är välskrivet, spännande och fängslande. En bok som menas säga mer än det rent uppenbara och att den går att tolka på många vis. Existerar verkligen väggen eller är det frågan om en "inre vägg"?

Boken (i svensk nyöversättning 2014) har även filmatiserats (2012). Trailern visar att det inte bara är en film med en fängslande och tänkvärd handling, vacker natur verkar den också bjuda på.





33 kommentarer:

  1. Den där väggen tror jag att de flesta någon gång hamnar bakom. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att hamna bakom boken Väggen var i varje fall en intressant upplevelse... :)

      Radera
  2. Låter riktigt spännande! Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Ja, det var svårt att bara välja en av dem...

      Radera
  4. Jag har nog inte hört talas om den boken innan, verkar intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett bokbloggstips som visade sig vara ett riktigt guldkorn! Hittat så många bra böcker sen jag börjat läsa bokbloggar. :)

      Radera
  5. Det var en ny bok for meg, og den hørtes veldig interessant ut. Jeg skal virkelig se om de har den på biblioteket :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Veggen" finns säkert på bibliotek eftersom det är en modern klassiker.

      Radera
  6. Tror inte det här är en bok för mig tyvärr. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt kan inte passa alla. :)

      Radera
  7. Dette var en smakebit som frister! Må lese boka, skjønner jeg. Og filmen kunne jeg gjerne tenkt meg å se! Takk for flott tips - og ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppmärksammade filmen då detta inlägg skrevs, blev lockad att se den också men vet ej om den finns med undertext.

      Radera
  8. Jag har haft den här i många år utan att läsa den. Jag kanske borde ta och göra det. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Låt den inte stå oläst. :)

      Radera
  9. Den här boken kände jag inte till så mycket, låter intressant. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kände inte heller till den sedan förut. Ett guldkorn som från början var ett tips via bokblogg - perfekt!

      Radera
  10. Tack för smakbiten och trevlig söndag :)

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. Trots att den hade många år på nacken så hade jag inte hört talas om den tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En "modern klassiker" som även gått mig helt förbi förut. Värd att uppmärksammas.

      Radera
  12. jag försökte läsa den här för många år sedan och kom inte så långt. men när jag läser dina smakbitar blir jag sugen på att göra ett nytt försök

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror den kan vara värd ett andra försök.

      Radera
  13. Den är jag nyfiken på och har den uppskrivet på min att läsa listan. Tack för smakbiten:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förtjänar att hamna på läslistor! :)

      Radera
  14. Intressant upplägg. Första tanken var Kings Under the Dome, men efter smakbitarna verkar det inte riktigt så :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg helt klart likheter i vissa detaljer som motsvarar de i Under the Dome. Men efterordet gav ju i Kings bok inte någon antydan till att "Väggen" funnits med som inspirerande uppslag. Man undrar...

      Radera
  15. En ny bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande när gamla böcker blir som nya igen, då de ges ut på nytt! :)

      Radera
  16. Den här boken vill jag nog läsa någon gång. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, gör det. Väldigt speciell bok.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)