söndag 4 januari 2015

En smakebit på søndag: Jane Eyre


Nytt år och nya smakbitar. Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av små textutdrag hämtade från böcker som för närvarande läses, samt även själva bjuda på sådant. Ett utbyte som ger ytterligare mersmak att läsa böcker.

Årets första smakebit på søndag för mig här i Bokhyllan hämtas från "Jane Eyre" av Charlotte Brontë:

Jane Eyre
Charlotte Brontë
"När Bessie hörde denna redogörelse suckade hon och sade:
- Stackars miss Jane, det är synd om henne i alla fall, Abbot.
- Jadå, svarade Abbot, om hon bara var söt och trevlig kunde man ha medlidande med henne för att hon är ensam i livet, men man kan ju faktiskt inte bry sig om en sån där liten fuling.
- Inte mycket förstås, medgav Bessie. I varje fall skulle ju en vacker flicka som miss Georgiana vara mer rörande i samma situation.
- Miss Georgiana ja, henne är jag tokig i! utbrast den entusiastiska Abbot. En sån liten docka, med sina långa lockar och blåa ögon, och den där underbara färgen på hyn, precis som om hon var målad! - Bessie, hur skulle det vara med en Welsh rabbit till kvällsmat?
- Gärna för mig, med stekt lök till. Kom så går vi ner. Och de gick."


Egentligen är boken redan så gott som färdigläst, har bara kvar förordet (som i den e-bok jag läser ur befinner sig i slutet). Detta förord fanns ursprungligen i den andra upplagan som kom ut av "Jane Eyre" och skrevs av Currer Bell (författarpseudonym för Charlotte Brontë) den 21 december 1847. Detta är en av den brittiska litteraturens stora klassiker och blev på sin tid en succé. Kan nu när jag äntligen läst den konstatera att den även för mig - så här över hundrafemtio år senare - är en succé. Bara älskade allt med denna bok, så fantastisk! Ren läsnjutning som man inte får missa.

Några ord angående smakebiten ovan som hämtades från sidan 25: Bessie och Abbot är tjänare på Gateshead, där Georgiana är bortskämd dotter till Mrs Reed, husmor på Gateshead; Janes moster (genom äktenskap) och ofrivillig fostermor till henne. Eftersom jag sen är synnerligen förtjust i gamla beskrivningsböcker, författade av kokerskor från 1800-talet, kommer som avslutning ett recept på Welsh rabbit som tjänarinnorna av Gateshead i bokens handling planerade till kvällsmat tillsammans med stekt lök. Här är receptet hämtat ur en kokbok från 1898, men skulle nog tro att det inte skiljer sig så mycket från hur Bessie och Abbot föreställdes laga till dessa smörgåsbröd, så där någon gång i början av seklet (w. rabbit och w. rarebit är samma sak):

"Wales rarebit.
Franskt bröd, chesterost, smör, engelsk senap, cayennepeppar.
Osten rifves och blandas väl med smöret samt bredes å skifvor af franskt bröd, på hvilka man först strukit senap och sedan cayennepeppar. Bröden sättas i en med smör bestruken panna och rostas hastigt i ugn, dock ej så att de blifva hårda."



36 kommentarer:

  1. Takk for smakebiten. Denne boken har jeg stående i bokhylla og satser på å få lest den i 2015

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas föresatsen infrias. :)

      Radera
  2. Tack för en trevlig smakbit. Måste verkligen försöka hinna läsa denna under året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väl värd att hinna med (enligt mig). :)

      Radera
  3. JA klassiker är det verkligen dags att börja läsa inom snar framtid känner jag!
    Tackar för smakbiten.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klassikerna känns svåra att undvara.

      Radera
  4. Elsker boka! Hater filmutgaven bildet på boka er fra!
    Glad for at du likte Jane Eyre, en av de bøkene som er en klassiker fordi den er skitbra :)
    Nyt søndagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte sett filmen o kanske är det då inte heller något att stå efter att göra...

      Radera
  5. En av mina favoritböcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även en av mina favoriter nu helt klart!

      Radera
  6. Jane Eyre är ju så underbar! En klar favorit! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en klassiker som med rätta kan kallas feel-good!

      Radera
  7. Denna gillade jag inte alls, det är inte alls min typ av bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smaken är olika o så tycks det förstås ha varit även på 1800-talet. Alla gillade den absolut inte då heller (enligt bokens förord), men kanske av andra anledningar än idag. :)

      Radera
  8. Jeg elsker Jane Eyre. En av mine favoritt bøker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klar favorit för mig också nu. En klassiker att rekommendera!

      Radera
  9. Jag får väl läsa den någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, gör det... någon gång. ;-)

      Radera
  10. Tack för smakbitarna. Welsh Rarebit åt jag när jag bodde i England, inte alls dumt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod. Klassisk feel-good med engelsk ostsmörgås, som säkert är ännu godare där i dess hemland England. :)

      Radera
  11. Jane Eyre er en av de bøkene jeg virkelig har tenkt å lese, men som jeg ikke har fått begynt på enda.
    Jeg håper fremdeles at jeg skal få gjort det :-)
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt tanke bli handling - boken är värd det (enligt mig). Önskar även dig en fin söndag. :)

      Radera
  12. Vilket vackert omslag! Tack för smakbiten och ha en bra söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett passande omslag för en vacker bok. Önskar även dig en bra söndag.

      Radera
  13. Åh, den boken är så bra! Tack för smakbit och recept. :)

    SvaraRadera
  14. Jag älskar den boken! Kanske ska ta och läsa den igen:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, att många klassiker tål omläsning...

      Radera
  15. Kanske man skulle sätta ihop någon welsh rarebit ikväll?

    SvaraRadera
  16. Härligt med klassiker! Tack för en fin smakbit och receptet! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klassiker kan man inte läsa för många.

      Radera
  17. Ah, Jane Eyre! Jeg elsket lesingen av denne boken og syntes det var trist da siste side var lest - kos deg med den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir väldigt tomt när en sådan bok lästs ut!

      Radera
  18. Fel smakbit att läsa när man är hungrig :) Gillar boken du valt förresten.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)