tisdag 20 januari 2015

Tematrio favoritdeckare



Tematrio deckare (Lyrans Noblesser); "Berätta om tre favoritdeckare!", fick åtminstone mig att tänka tillbaka i tiden. Har inte läst så många deckare/kriminalromaner under senaste tid som känts direkt utmärkande minnesvärda. Vem vet, kanske det blir ändring på det nu efter de goda tips man får ta del av i denna veckas tema?

Arnaldur Indriðason är dock en favoritförfattare för mig i genren på 2000-talet. Under 90-talet missade man nog inte en enda deckare av Henning Mankell, och på 80-talet minns jag att man med stort nöje läste "den mystiske" Bo Baldersons komiska deckare om statsrådet och hans vapendragare Vilhelm Persson.

Önskade att åtminstone någon av de tre utvalda böckerna var skrivna av en kvinnlig författare (Bo Balderson lär man ju numera veta inte är det), men tyvärr blev det inte så. Detta är min favoritdeckartrio:


Kvinna i grönt, Arnaldur Indriðason:


Kriminalpolis Erlendur Sveinsson utreder ett eventuellt brott, då skelett blir funnet i samband med att ett sommarstugeområde skall omvandlas till nytt villaområde i ett växande Reykjavik. Det förflutna kommer så småningom i dagen och det visar sig vara en oerhört tragisk historia som ligger bakom.

Troligen den bästa deckare jag någonsin läst.




Kinesen, Henning Mankell:


En massaker upptäcks av Hudiksvallspolisen och i Helsingborg inser domare Birgitta Roslin, när hon läser om detta, att att hon är släkt med så gott som samtliga av de 18 mordoffren som man funnit på detta vis i den lilla byn Hesjövallen. Hon bestämmer sig för att ta reda på vad som hänt och beger sig på en resa bakåt i tiden och till andra kontinenter.

Enligt mig Henning Mankells allra bästa.




Statsrådet och döden, Bo Balderson:


Levnadsglada statsrådet löser en mordgåta med liv och lust. En änka efter en nobelpristagare dör i sitt flotta sommarhus mitt i skärgårdsidyllen och man misstänker att ett brott ligger bakom. Misstänkta blir landshövdingen, justitierådet, kirurgiprofessorn och en konstnär.

Hade väldigt roligt åt denna bok och efterföljande. Funderar faktiskt på att låna dessa på nytt vid nästa tur till biblioteket, för att finna ut om dom roar lika mycket nu som då i slutet av 80-talet.
Gillade f.ö. att läsa den här mejl-intervjun med "Bo Balderson" i SvD Kultur 2008.


..."Det finns så många kända, kan väl vara roligt med en okänd. En lek, en gåta - vi ska vara rädda om våra små gåtor. Nå. En fråga lever längre än ett svar. Men om någon tid, någon gång, vem vet - ett namn. "Vem? Jaså. Jaha. Och vad blir det för väder i morgon?"" 
Bo Baldersson


13 kommentarer:

  1. Bo Balderson tycker jag också skrev riktigt roliga böcker. :)

    SvaraRadera
  2. Gamla godingar, islänningar är lite tuffa...

    SvaraRadera
  3. Balderson är jätterolig, särskilt för oss som jobbar inom offentlig förvaltning, det är så många klockrena små nålstick... Som stämmer in än idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter hoppfullt om man funderar på omläsning!

      Radera
  4. Vilken trevlig blandning! Bo Balderson var det ju evigheter sedan jag läste; kanske dax igen?
    /Sys

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, känns väldigt länge sedan. Blandningen var kanske trevlig, men en aning ålderstigen - skall försöka råda bot på det. :)

      Radera
  5. Härliga tips! Kvinna i grönt gillade jag också riktigt mycket!

    SvaraRadera
  6. Läste en Baldersson på 1980-talet någon gång, har för mig att jag tyckte den var riktigt underhållande. Av Indriðason har jag bara läst den första. Den tyckte jag inte var så bra, men jag borde läsa fler av honom. Mankell har jag bara sett filmatiserad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge gärna Indriðason en andra-chans! Föredrar själv nog Mankells böcker framför filmatiseringarna.

      Radera
  7. Läste en Indridason i höstas, Änglarösten, men den var inget för mig.

    SvaraRadera
  8. Arnaldur Indriðason har jag läst en och en halv bok av. Jag snodde mammas exemplar av Änglarösten och läste halva, som jag tyckte om men jag blev visst aldrig klar med den. Sedan fick jag Mörka strömmar i julklapp och den var jag inte särskilt förtjust i. Så vi får se hur det går, men jag måste ju läsa klart Änglarösten :)

    SvaraRadera
  9. Jättebra förslag har dock inte läst någon av dem, men det kommer väl

    SvaraRadera
  10. Jag älskar Indridassons böcker, tycker Mankells är bra, men fastnade aldrig för Baldersson!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)