måndag 26 januari 2015

Tematrio transportmedel


Denna veckas tematrio, presenterad av Lyrans Noblesser, rör olika sorters transportmedel. När det handlar om transportmedel är det sen ofta äventyr med i bilden, tre sinsemellan ganska olika äventyr kan man väl tycka dessa är:


Bil:


Stuvat piggsvin till lunch och en kyss av en hyena
Från Kap till Kap med
Christer Gerlach
Stuvat piggsvin till lunch och en kyss av en hyena
Suveränt underhållande berättat av en känd journalist om en äventyrlig ensamresa 1996 med bil från kap (Nordkap i Norge) till kap (Kap Agulhas i Sydafrika). Resan går genom 23 länder och 3 världsdelar, kartor illustrerar rutten och text kompletteras med ganska många foton.


Flodångare:


Mörkrets hjärta
Joseph Conrad
En välkänd klassiker som man egentligen inte behöver beskriva då säkert de flesta läst den. Men det handlar förstås om kapten Marlow med besättning på flodångaren yawlen Nellie som får stora svårigheter att ta sig uppför Kongofloden, på jakt efter den galna och grymma elfenbensagenten Kurtz.


Häst:


Hästen från Porten: ett österländskt äventyr
Carina Burman
Hästar används som transportmedel, tiden är mitten av 1800-talet och äventyret går genom öken, men även storstaden Konstantinopel. Ett försvinnande kräver sin utredning även i denna historiska deckare, som är den tredje boken med författarinnan Euthanasia Bondeson som huvudkaraktär.



15 kommentarer:

  1. Tre böcker som jag inte känner till alls. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Men hur kan en döpa en huvudperson till "Euthanasia"... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan man verkligen undra!

      Radera
  3. Mörkrets hjärta är en bra roman! Och jag håller med Sanna om att Euthanasia är ett ganska intressant namn på huvudpersonen i Carina Burmans böcker :-) Men jag tycker de är riktigt underhållande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är Mörkrets hjärta bra... o väldigt kuslig.

      Radera
  4. Det där ser ut att vara en trevlig trio. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  5. Häst borde förekomma mer, kul trio.

    SvaraRadera
  6. Tack för spännande tips och rolig trio!

    SvaraRadera
  7. Spännande! Den enda jag har läst är Mörkrets hjärta.

    SvaraRadera
  8. Den första hade verkligen en rolig titel! Helt underbart lockande!

    SvaraRadera
  9. Jag gillar Carina Burman men tror inte jag läst Hästen från Porten. Får låna den. Och Mörkrets hjärta borde jag verkligen läsa.

    SvaraRadera
  10. Mörkrets hjärta minns jag med skräck från mina litteraturstudier. Den var så totalt obegriplig för mig och så urtrist. Haha. Kanske var jag för ung och borde ge den en ny chans så här 17 år senare! :)

    SvaraRadera
  11. Den översta låter som att det skulle kunna vara en bok för mig. Tack för tipset :)

    SvaraRadera
  12. Spännande böcker, tack för tips!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)