måndag 2 februari 2015

Djuren spelar stor roll i veckans tematrio



Veckans tematrio presenterad av Lyrans Noblesser:

 Berätta om tre böcker där djur spelar en stor roll eller t o m är huvudkaraktären! 

Min trio består av djurfarm, bibliotekskatt och en hel drös med hundar.


Animal Farm
George Orwell
George Orwells berömda satir/allegori. Djuren på Manor Farm gör uppror mot människorna med revolution, de grundar en ny filosofi kallad animalismen, sjunger kampsången "O, Englands djur", arbetar och har det trivsamt. Sakta men säkert förändras dock idyllen, ledargrisen Napoleon (som skall föreställa Stalin) blir alltmer lik en diktator.

~

Bibliotekskatten Dewey:
En småstadskatt som älskades av hela världen
Vicki Myron med Bret Witter
En bibliotekarie hittar en frusen kattunge som slängts in i bibliotekets bokinkast en kall vinterdag. Katten tas om hand på biblioteket och får namnet Dewey Readmore Books.
En jättefin liten historia om en älskad katt.

~

 Ensamma hjärtan och hemlösa hundar
Lucy Dillon
Helt kortfattat till sist en feel-good när den är som allra bäst. En humoristisk berättelse om vad man kan lära av människans bästa vän; hunden.

Vov!



19 kommentarer:

  1. Den vännen kan man lära sig mycket av! T.ex. att alltid stänga in skor i garderoben under valptiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt riktigt, sådana lärdomar är ju inte helt ovanliga att få då. :)

      Radera
  2. Djurfarmen har jag faktiskt inte läst än, kanske skulle man det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, den är riktigt bra. Läses med fördel på originalspråk, funkar fint även för den som inte är van att läsa på engelska.

      Radera
  3. Har läst alla böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  4. de två första har jag läst. och jag tror minsann att jag har Dillon i bokhyllan. oläst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du något trevligt som väntar.

      Radera
  5. Animal Farm är ju ett klockrent exempel! Alla bibliotek borde kanske ha en liten Dewey? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst vore det riktigt mysigt om det fungerade i praktiken med katt på bibliotek. Allergier sätter nog nuförtiden stopp för den tanken dock. :)

      Radera
  6. Djurfarmen är en sån där klassiker man borde ha läst, men av någon anledning blir det aldrig av. Som vanligt när det gäller klassiker för min del ... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En lättläst klassiker som går fort att läsa, tar inte mycket tid i anspråk.

      Radera
  7. Animal Farm var ju ett klockrent val. Ensamma hjärtan och hemlösa hundar är den enda av dina tre jag har läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar nu varför jag inte läst något mer av Lucy Dillon? Denna var ju riktigt bra!

      Radera
  8. Boken om bibliotekskatten är den enda av dina som jag ej läst. Bra val.

    SvaraRadera
  9. Måste läsa Djurfarmen, obegripligt att jag inte gjort det ännu. Men så är det ofta när det gäller mig och klassiker. Och Lucy Dillon ska jag läsa åtminstone en bok av, så jag vet vad andra pratar om. Dewey gav jag till en kompis, inte läst själv då jag hört att den slutar sorgligt.

    SvaraRadera
  10. Dewey gjorde stort intryck på mig :) Djurfarmen läste jag i somras - den sätter också sina spår...

    SvaraRadera
  11. Dillons bok har jag stående här oläst, det låter som en bok för mig när jag blir trött på mörker :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)