onsdag 4 februari 2015

"Drömmen förde dej vilse" av Anna Jansson

Drömmen förde dej vilse
Anna Jansson
Valde att läsa #11 i serien om Maria Wern, eftersom det var just den som var den första engelska översättningen av författaren Anna Jansson. På något vis kan man då anta att just den boken i serien är särskilt bra.

Nu är det som det är, det där med smakfrågan, d.v.s. oerhört olika. För egen del var detta inte alls i min smak, även om det fanns en hel del träffande beskrivningar vad gäller sjukvården och vissa personlighetstyper (att författaren har en djup människokännedom råder det inget tvivel om, även om karaktärerna så här i mordhistorien blir lite smått osannolika). Kunde därutöver inte finna något flyt i läsningen av olika anledningar, bl.a rent språkligt: 1) Bitvis gör extremt korta meningar att det känns hackigt, 2) Har själv ganska svårt att acceptera; mej, dej, sej, istället för; mig, dig, sig (kanske är det ålderdomligt tänkt av mig?), 3) Alla dessa särskrivningar - blev mer och mer uppmärksam på dem vartefter jag läste, 4) Bedrövligt många svordomar (och de olika karaktärerna svär ofta på samma vis dessutom! :o) - nåja, antagligen har jag i detta också en aning för ålderdomligt tänk.

Vad gäller mordhistorians handling hakade jag upp mig på att: 1) Mördarens tankar var insprängda med jämna mellanrum, är inte överdrivet förtjust i sådant, 2), Det bestialiska radar upp sig det ena efter det andra, det blir liksom för mycket, 3) De vuxna karaktärerna beter sig som förvuxna tonåringar, 4) Samma återkommande aber (i mitt eget tycke) för moderna deckare; beskrivning av relationerna och sidoberättelserna vad gäller dessa tar för stor plats, större plats än vad som är viktigt för handlingen, om jag valt att läsa en romantisk relationsdrama-roman så skulle jag valt det och inte en deckare.

Nåja, förutom detta var väl boken okej, även om jag själv alltså inte direkt gillade den. Min läsjakt efter den ultimata svenska deckarförfattaren går vidare. Ska jag hitta någon aktuell svensk deckarförfattare i levande livet, som skriver på ett sätt som är mig själv "ett sant nöje" att läsa? Det återstår att se. En tredje chans för Anna Janssons deckare skall det dock bli, Främmande fågel (2006), #7 i serien, är än så länge påtänkt att bli sista försöket.

Skrev lite angående "Drömmen förde dej vilse" i söndagens smakebiten.

Betyg:
* *

Boken finns att köpa som inbunden hos adlibris och i pocketformat på bokus.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)