söndag 8 februari 2015

En smakebit på søndag: Chanslös



Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar, hämtade från böcker som för närvarande läses. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Läser idag steampunkromanen Chanslös (#2 i serien om Alexia Tarabotti), Gail Carriger. Gick direkt på tvåan utan att passera ettan, kanske inte direkt att rekommendera, men det går. Som ordentligt insnöad på allt som rör 1800-talet läser jag förstås med stor förtjusning. Härligt knasig blandning av spänning, humor och en rejäl dos fantasi.

Har inte många sidor kvar nu, men smakbiten här hämtas på sidan 168. Lady Maccon befinner sig ombord på ett luftskepp till Skottland och med på resan är bl.a. halvsystern Felicity:

"Kära syster, du har väl inte börjat skriva också?" sade Felicity, med falsk bestörtning. "Ärligt talat så läser du redan alldeles för mycket. Jag hade trott att du skulle vänja dig av med det, nu när du är gift. Jag läser aldrig, om jag kan slippa. Det är förfärligt dåligt för synen. Och dessutom får man otrevliga rynkor i pannan, häruppe." Hon pekade mellan ögonbrynen och sade sedan medlidsamt till lady Maccon: "Åh, jag ser att du inte behöver oroa dig för den saken längre, Alexia."
Lady Maccon suckade.
"Ge dig nu, Felicity, är du snäll."




22 kommentarer:

  1. Jag har läst några enstaka steampunkböcker och tyckt att de var riktigt bra. Just denna serie har jag inte läst, men jag har tänkt göra det. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick mersmak av genren helt klart! :)

      Radera
  2. Jag funderar fortfarande på om jag kanske borde läsa den här serien, men i så fall börjar jag med första delen :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket klokt att börja med första delen tycker jag. ;-)

      Radera
  3. Du kunde lånat ettan av mig, hehe. Denna ska jag läsa, snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första delen finns på biblioteket, möjligen läser jag den sist, efter tredje delen. Detta med bokserier... lär mig aldrig! ;-)

      Radera
  4. Har första boken hemma men inte kommit för mig att läsa den än. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Ingen serie som lockar mig, men den är ju populär :-)

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Är jättesugen på att läsa denna serie. Har de två första i bokhyllan.

    SvaraRadera
  7. Å, jeg liker steampunk :-) Kanskje jeg og burde lese den :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  8. Den har jag läst och väntar nu bara på att den tredje delen ska komma ut i pocket - tyckte jättemycket om de här böckerna. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev själv positivt överraskad och slutet var ju bara sådant att trean absolut måste läsas.

      Radera
  9. Haha rynkor när man läser =) klockren =)
    Tackar för smakbiten!
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  10. vänja sig av med att läsa!? vilken absurd idé! tack för smakbiten! funderaar på att läsa serien

    SvaraRadera
    Svar
    1. Felicity är inte den vassaste kniven i lådan precis. :)

      Radera
  11. Jag har läst några böcker i serien. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Gillade Alexias giftiga systrar :)

    SvaraRadera
  13. Den här serien är en av mina absoluta favoriter :) Och den här boken var nästan roligast! Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  14. Tack för lockande smakbit! Den här serien blir jag bara mer och mer nyfiken på. ;)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)