söndag 1 februari 2015

En smakebit på søndag: Drömmen förde dej vilse


Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar, hämtade från böcker som för närvarande läses. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Min smakebit på søndag kommer till att börja med från sidan 22 i Anna Janssons; Drömmen förde dej vilse, publicerad 2010 (mitt "schack-matt-år"). Detta är en bok som får mig att tänka på hur det är att jobba inom vården. Att så många vårdanställda i Sverige hellre valt att jobba i Norge någon gång under de senaste tio åren (måste försöka vinkla det lite så här på søndagen), är för mig inte på något som helst vis konstigt. Om ett jobb inte kan utföras på ett tillfredsställande sätt är såklart negativ stress inte helt lätt att undvika. Finns sen inte möjlighet till förändring på arbetsplatsen försöker nog de flesta finna någon annan väg ut, om inte annat för att undvika risken för varaktig sjukdom framkallat av en opåverkbar situation. Men nog om det nu, här kommer första smakbiten:

Jansson, A - Drömmen förde dej vilse - 13026268
"Förr i tiden när ekonomin var bättre fanns extravak. Den gamle mannen skulle ha behövt ha någon vid sin sida hela tiden, förvirrad som han var. Två gånger på den korta stund han varit på avdelningen hade han lyckats rycka ur nålen så att blod och droppvätska rann i sängen och de fick byta lakan. Mannen behövde förstås ligga på enkelsal och därför fick de möblera om halva avdelningen och lägga en dam i korridoren. En förvirrad gumma som också hon skulle ha behövt någon som punktmarkerade henne.
Linn gick raskt Strandpromenaden längs ringmuren hemåt i skenet från gatlyktorna. Långt borta vid den isblå horisonten kunde hon se Gotlandsbåten, vit som en sockerbit på väg mot hamnen. Hon försökte koppla bort tankarna på jobbet. Försökte andas lugnt och slappna av, men det var omöjligt."


Att Anna Jansson så väl tycks känna till hur det är att arbeta inom den svenska vården fick vi om inte annat förklaring till i den gångna veckans andra avsnitt av SVT-programserien "Deckarna". Hon har alltså arbetat som sjuksköterska, så var det med det. Stressiga sena kvällar följt av tidiga hektiska mornar och däremellan ibland nästintill sömnlösa nätter, är ju tyvärr inte alltför ovanligt för den vårdanställde. En träffande liten inre monolog på sidan 23 får därför bli smakbit nummer två:

"Nej, hon måste sluta älta jobbet. Måste lugna ned sig tills hon kom hem så att hon kunde sova. I morgon var det dags igen klockan sju. I bästa fall kunde det bli fem timmars sömn. När man väl börjat titta på klockan var det kört. Fem timmar kvar att sova, fyra timmar kvar, tre, två, en, noll. Precis innan klockan ringde brukade hon sova som en död. Jobbet hon tagit på vårdcentralen var bättre. Rak vecka, 08.00 till 17.00. Men över sommaren hade hon lovat att komma tillbaka till lasarettet. Det fattades folk."

I skrivande stund är det nu läst fram till sidan 44. Därifrån kunde jag inte låta bli att ta med även denna tredje och sista smakbit:

"Harry reste sig och tog motvilligt läkaren i handen. En gång hade han frågat om doktorn verkligen desinficerade händerna mellan varje patient han hälsade på. Då hade Ahlström skrattat och sagt att om kungen och Silvia överlever att hälsa på hundratals människor vid broöppningar och invigningar av konserthus utan att falla döda ned så kanske man inte behöver vara så petnoga. Immunförsvaret måste tränas. Ett svar som verkligen förargade Harry. Nu vågade han varken fråga eller låta bli att hälsa för att inte verka löjlig."

Har egentligen inte för egen del funnit någon svensk deckarförfattare som skrivit så där riktigt bra deckare sedan böckerna av Henning Mankell, och det var ju ett tag sedan. Men kanske blir det ändring på det nu, detta blir redan den andra kriminalromanen av Anna Jansson jag läser i år, av en ren slump var det visst en "drömlik" titel även på den förra: "Drömmar ur snö".

Ur den snö som föll tung hela dagen igår önskas er slutligen endast vackra (icke vilseledande) önskedrömmar. Mardrömmarna låter vi endast bli till något att läsa om i deckarna...

Ha en strålande fin söndag!



20 kommentarer:

  1. Jag missade avsnittet av Deckarna där Anna Jansson var huvudperson, måste nog se det i efterhand :) Många intressanta betraktelser kring vårdyrket! Tack för smakbiten och ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv missade jag premiäravsnittet med Roslund & Hellström. Skall dock försöka se de kommande avsnitten.

      Radera
  2. Har inte kommit så långt i den här serien och jag vet inte riktigt om jag gör det heller. Är inte jätteförtjust i Anna Janssons böcker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Har läst ett par böcker i den här serien men inte den här. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Jag brukar lyssna på dessa böcker och är på nummer tio, så jag kommer snart till denna.

    SvaraRadera
  5. Riktigt träffande tankar kring vårdyrket. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbitarna. När jag läste den här boken så tänkte jag nog mer på spänningsmomentet, men Anna Jansson gör ju alltid nog research för sina böcker och det är ett plus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer nog oxå att tänka på spänningsmomentet mer vad det lider, har ju inte läst så långt i boken ännu.

      Radera
  7. Trevligt inlägg! Jag har läst några av de första böckerna i serien men aldrig tagit mig vidare trots att de väntar i bokhyllan. Får kanske bli ett senare projekt. :) Tack för smakbiten! Ha en trevlig söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förvånad att hon skrivit så många böcker! Mycket riktigt blir det då som ett projekt att komma igenom hela serien. :)

      Radera
  8. Såg Anna Jansson på TV och skulle jag börja läsa deckare tror jag att hon skulle bli en klar favorit.

    SvaraRadera
  9. Jeg leser mye kriminalromaner. Men om kvelden etter at jeg har lagt meg. Det er en fin måte å slappe av på :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  10. Takk for fin smakebit. Leser krim nå, etter en lengre pause. Har 3-4 liggende på vent også.Ha en fin søndag ettermiddag!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. Har läst ett par av böckerna i den här serien. Kommer definitivt att läsa fler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst ger det mersmak! :)

      Radera
  12. Anna Jansson är ingenting för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Har läst den första halvan av serien, men sen blev det inte bara av... Men låter som en intressant, men ganska nedslående, skildring av vården, visst borde man kunna ordna det bättre än så!

    SvaraRadera
  14. jag läste flera av Anna Janssons första. det är kanske dags att läsa något igen. jag fick en impuls efter Deckarna och nu fick jag en till. tack för smakbiten

    SvaraRadera
  15. Tack för smakbiten! Det här är en författare som jag har kvar att läsa. ;)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)