söndag 15 februari 2015

En smakebit på søndag: Hemlös




Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar, hämtade från böcker som för närvarande läses. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Mer science fiction/fantasy i bokhyllan. Även denna söndag hämtas här smakbiten ur undergenren steampunk och då från tredje delen i serien om Alexia Tarabotti: Hemlös, Gail Carriger. Alexia flyr med följeslagare mot Italien från London först i ornithopter, landar i Nice och besöker där en biolog (sid. 149):

"Efter avsevärt mycket mer bankande och skällande öppnades dörren försiktigt till en springa genom vilken man kunde se en liten man i röd- och vitrandig nattskjorta och nattmössa, och en uppsyn som var både rädd och sömnig. En smutsig dammvippa på fyra ben studsade frenetiskt runt hans nakna fotleder. Med tanke på Alexias nyvunna erfarenheter av fransmän blev hon mycket häpen över att mannen inte hade mustasch. Dammvippan hade det däremot. I Nice kanske mustascher var vanligare på hundar?"


Design for a Flying Machine
Den alternativa historieutveckling (utöver fantasyinslagen)
som denna typ av sf bjuder på känns riktigt roande. Trots att böckerna i den här serien ibland ses räknad till barn- och ungdomslitteratur så tror jag inte man kan låta bli att gilla läsningen även om man åldersmässigt passerat dessa stadier (barnslig förtjusning?). Verkliga historiska uppfinningar som gått i graven och glömts bort återupplivas, utvecklas fiktivt tekniskt och beskrivs på ett underhållande vis. Den första ornithopter i litet leksaksformat som var kapabel att flyga konstruerades faktiskt på 1870-talet i Frankrike och låg till grund för en senare konstruerad kommersiell leksak, en 1890-modell vars vingar flaxade med hjälp av krut (liknande den Alexia Tarabotti flyger fram med). På 1900-talet tillverkades en modell för en person, men den lyfte inte från marken. Men enmans-ornithoptern lyfte till sist, även om det sättet att flyga flaxande som vi ju vet inte blev någon större succé.

Befinner mig i läsningen på sidan 181 och färden mot Italien fortsätter i full fart genom en farofylld resa med hästdroska.

Fler smakbitar hittar man här.




30 kommentarer:

  1. Dessa böcker vill jag verkligen läsa! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Jag skulle nog vilja prova på den här serien :)

    SvaraRadera
  3. Hemlös är helt klart en av mina favoritböcker!

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Ibland så är det skönt att läsa ungdomsböcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar variera hur samma böcker bedöms på olika ställen; som vuxen- e. ungdomsböcker - tycks vara svårt att veta var gränsen går ibland?

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Jag har de två första böckerna i denna serie i bokhyllan och längtar efter att påbörja den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra böcker när man behöver något lättsamt att läsa, det händer ju emellanåt. Något sådant stående på lut i bokhyllan är aldrig fel. :)

      Radera
  6. Denne serien står på leselisten min. Jeg hadde kjøpt dem, men så ga jeg dem vekk i en blogg giveaway. Så kanskje jeg må kjøpe dem på nytt? :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...eller låna på bibliotek kanske? ;-)

      Radera
  7. Fin smakebit, og utrolig flott cover på boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En ornithopter fick skymta i bakgrunden oxå. :)

      Radera
  8. Den här boken pratas det väldigt mycket om på engelsk och amerikanske bokvloggar och jag är faktiskt nyfiken! Tack för smakebiten!
    En bra bok är en bra bok oavsett vilket litterär "klass" den får :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klassificering verkar ju också kunna variera om samma bok, så man skall nog inte lägga så stor vikt till den. Att det finns mycket att prata om kring böckerna förvånar mig inte! :)

      Radera
  9. Tror också att jag skulle kunna bli förtjust i boken. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  10. det låter faktiskt lite intressant! tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Jag tycker jättemycket om den här serien. Har läst Själlös och Chanslös men har Hemlös kvar att läsa, vilket jag ser fram emot. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten! Verkar som en annorlunda men underhållande bok.

    SvaraRadera
  13. En serie som jag gärna vill läsa! Trevlig söndag.

    SvaraRadera
  14. Den här serien verkar kul. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  15. Jag älskade boken Hemlös, den liknar ingen annan bok jag läst. Tack för smakebiten:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det väldigt annorlunda, på ett spännande o roligt sätt.

      Radera
  16. Jag har läst första boken i den här serien. Vet inte riktigt varför jag inte fortsatt för jag gillade den ganska så mycket. Ha en fortsatt bra söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter att läst nr 2 o 3 i serien skall jag försöka mig på även den olästa första - lite avigt, men så kan det bli ibland... :)

      Radera
  17. Jag tycker verkligen om den här serien :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visserligen bara andra boken jag läser i serien, men än så länge är det riktigt bra! :)

      Radera
  18. Tack för smakebiten, har del ett i denna serie. Men saker måste lugna ner sig här lite så jag får läsro.

    SvaraRadera
  19. Gillar också den här, men skulle inte klassa den som ya fastän den är lättillgänglig och rolig. Förstår inte varför alla sådana böcker ska riktas dit, orättvist *grymt, mummel, morr* (iofs läser jag en himla massa ya, så spela roll....)

    SvaraRadera
  20. Jag har funderat på att läsa den här serien, men det har inte blivit av än. Tack för smakebiten! :-)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)