måndag 9 februari 2015

Historiskt tema


Dags för tematrio presenterad av Lyrans noblesser:

"Berätta om tre bra historiska romaner eller filmer!"

Som vanligt gäller det böcker i min valda trio. Svårt var det denna gång, finns alldeles för mycket bra att välja bland, men så här blev det till sist:



Han som älskade livet
Irving Stone:

Biografi skriven i romanform om Vincent van Gogh. 
Konstnären dog vid 37 års ålder utfattig och sinnessjuk 1890. Han tillhörde en ansedd släkt och växte upp i en prästgård på holländska landsbygden. Tre farbröder var konsthandlare och hos en av dessa började Vincent arbeta efter skoltiden. Lämnade affärslivet och började studera till präst som sin far, men avbröt även studierna för att resa som lekmannapredikant till gruvdistriktet Borinage. Det var sen där, bland de fattiga och illa medfarna gruvarbetarna, han beslutade sig för att bli målare.
Den gamla pocketutgåva som står i min bokhylla är en svensk översättning från 1990. Boken är uppdelad i åtta delar, innehåller en hel del dialog och är på så vis ganska lättillgänglig, trots sina 483 sidor. En sån där bok man önskar fler kunde upptäcka.



Birgitta och Katarina
Alexandra Coelho Ahndoril:

Romanen som återger Birgittas liv, från barndom till vuxen, till svenska hovet, senare fram till uppenbarelserna och vidare resan till Rom. Hennes följeslagare är dottern Katarina. Birgitta levde mellan 1303-1373, och det handlar naturligtvis om helgonförklarade Heliga Birgitta.




Från helgon till okristet. Här är tvära kast, men det kan inte hjälpas, för en klassiker som Röde Orm måste ju bara få vara med i min trio av historiska romaner.
Utspelar sig kring år 1000, en humoristisk historia under vikingatid som passar att läsa för både gammal och ung. Vidare beskrivning behövs väl knappast?



15 kommentarer:

  1. Han som älskade livet tyckte jag mycket om, de andra känner jag inte till.

    SvaraRadera
  2. Röde Orm har vi som serie i bokhyllan, de andra nya för mej.

    SvaraRadera
  3. Röde Orm är en favorit hos mig, både romanen och serieromanen :) De andra två har jag inte läst, men väl andra (tunnare) böcker om Van Gogh.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har förresten taggat dig i Mustaschenkäten, om du har lust och tid:
      http://mshisingen.blogspot.com/2015/02/mustaschenkat.html

      Radera
    2. Hade lust o tid - mustaschenkäten (nästan helt) ifylld! :)

      Radera
  4. Jag vill läsa om Röde Orm, jag minns knappt vad den handlade om.

    SvaraRadera
  5. Ahndorils böcker gillar jag - Stjärneborg (om Tycho Brahe) är också bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stjärneborg har jag tänkt läsa, delvis eftersom boken om heliga Birgitta var så bra skriven.

      Radera
  6. Röde Orm har jag som seriealbum, vågar väl knappt erkänna att jag aldrig läst den riktiga romanen...

    SvaraRadera
  7. Röde orm vill jag gärna läsa hela, har för mig att jag läst bitar för många herrans år sedan!

    SvaraRadera
  8. De två första är helt okända för mig och Röde orm är oläst. :)

    SvaraRadera
  9. Tack för tips, jag har inte läst någon av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  10. Röde orm är den enda jag läst, den har jag också i min trio.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)