onsdag 18 februari 2015

Sjukt tema




Försöker mig på en tematrio även denna vecka. Så här löd temat:

 Berätta om tre böcker som handlar om sjukdomar och/eller utspelar sig på sjukhus.

Här fick man verkligen till att leta i "huvudarkivet".
Så här blev det till slut:


Sjukdom:


Cujo av Stephen King gavs ut i svensk översättning 1982.
Sankt Bernhardshunden Cujo blir riven på nosen av en fladdermus och utvecklar en rabies som driver 100-kiloshunden till galenskap. Cujo är Kings första roman som utspelar sig vid staden
Castle Rock i Maine.


Sjukhus:


Patient 67 av Dennis Lehane: Shutter Island är en ö med ett hårdbevakat sjukhus för mentalsjuka brottslingar. En av patienterna har lyckats fly och kriminalaren Teddy Daniels kallas dit. Desto mer han försöker komma tillrätta med mysteriet ju mer börjar han ifrågasätta sitt eget sinne. En minnesvärd spänningsroman som man inte bör missa om man gillar sådana.


Sjukhus:


I Sankta Psyko av Johan Theorin får vi möta Jan Hauger som erhåller en tjänst som förskolepedagog på förskolan Gläntan. På andra sidan en mur ligger det säkerhetsklassade sjukhuset Sankta Patricia, med öknamnet Sankta Psyko, där psykiskt störda våldsbrottslingar vårdas. Gläntan är sjukhusets förskola för patienternas barn och under strikt övervakning får barnen träffa sina föräldrar. Ett av Jans arbetsuppgifter blir att föra barnen till dessa möten genom underjordiska gångar som förbinder förskolan med klinikens besöksrum. Det visar sig att Jan har en dolda avsikter med sin anställning och det har att göra med en av patienterna på sjukhuset.
Spännande psykologisk rysare av en av mina favoritförfattare.

~

6 kommentarer:

  1. Sankta Psyko har jag precis läst.

    SvaraRadera
  2. Lehane har jag läst och även sett filmen. kusligt. King har jag inte läst mycket av. Theorin har jag läst en del av men inte just denna titel. intressanta tips!

    SvaraRadera
  3. Patient 67 är en av de mest omtumlande böcker jag läst! Visste inte vad jag skulle tro hälften av tiden :) Cujo läste jag som tonåring, men har hunnit glömma det mesta...

    SvaraRadera
  4. Men... hur kunde jag inte tänka på Cujo och Sankta Psyko?! Patient 67 fick jag med i alla fall :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)