torsdag 5 februari 2015

Spänningsutmaningsbok i februari: Jungfrustenen



Den här månaden valdes "Jungfrustenen" av Michael Mortimer som bok att delta med i "Spänningsutmaningen" (Mias bokhörna). Är det ett oerhört vågat eller ett urbota dumt val?
Ja, det återstår att se. Ibland kan ju även de mest vågade valen bli oanade höjdpunkter,
spännande bara det!


Baksidestext:

"År 1769 gör Linnés lärjunge Daniel Solander ett märkligt fynd på Nya Zeeland: en sten med så förunderliga egenskaper att den måste gömmas undan. 
Mer än två hundra år efter Solanders död, på Nobeldagen, får studenten Ida Nordlund ett mystiskt samtal från sin mormor Alma. Hon ber Ida kontakta Nobelpristagaren Anatolij Lobov för att ta hand om en ask med ett gåtfullt innehåll. Men något ohyggligt inträffar. Ida inser snart att många vill åt asken. Hon måste fly Stockholm. 
Jungfrustenen är en gripande och lekfull thriller om mystiska grundämnen, fåfänga filmstjärnor, försvunna mödrar och en skenande ekologisk katastrof."


Sen följer en rad blurbs där på baksidan:

"Tempostark historisk thrillerskröna"
Café 
"Äventyrshistoria i samma anda som Da Vinci-koden"
Östgöta Correspondenten 
"Det går i rasande fart ända från första sidan och jag fastnar direkt!"
Boklysten 
"Kapitlens spänningshöjande, avklippt avslut driver mig vidare, jag måste veta vad som händer!"
Borås Tidning


Men det var inte dessa som gjorde att jag fick skrämselhicka första gången jag såg boken stående i butikshyllan, utan det var just den som stod att läsa längst ner på framsidan:

"Mer fartfylld och trashig än Eco; mer lärd och finurlig än Brown."
Sam Sundberg / Svenska Dagbladet

Erkänner att det tog ett bra tag innan jag vågade ta mig an den här boken, bara jämförelsen med Eco kan ju vara som att svära i kyrkan, och vad man menar med "trashig" (samma som eng. trashy?) vet jag inte ens om jag vill veta. Det här kan mycket väl bli rena bottennappet, väldigt skeptisk inför denna. Bakom författarpseudonymen Michael Mortimer står Daniel Sjölin och Jerker Virdborg. Jungfrustenen är första delen i en serie om planerade sex böcker.



När boken är färdigläst denna månad kommer såklart mitt eget omdöme,
hamnar då på denna länk


Reklam verkar inte saknas för Jungfrustenen. Den som är nyfiken kan ju ta en titt på det här:



Självklart väljer man sen en textad version (av där författarna promotar sina böcker) med tanke på alla oss med hörselproblem:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)