söndag 22 mars 2015

En smakebit på søndag: In i vildmarken




"En ung man från en välbärgad familj på USA:s ostkust liftade i april 1992 till Alaska där han ensam vandrade ut i vildmarken norr om Mount McKinley. Fyra månader senare hittades hans förruttnade kropp av några älgjägare.
En kort tid efter det att kroppen hade upptäckts frågade redaktören för tidskriften Outside om jag ville skriva om de förbryllande omständigheterna kring mannens död. Det visade sig att han hette Christopher Johnson McCandless. Jag fick veta att han hade växt upp i en exklusiv förort till Washington, att han hade varit mycket duktig i skolan och idrottsman på elitnivå.
Så snart som McCandless hade avlagt examen med höga betyg vid Emory University sommaren 1990 försvann han ur sikte. Han bytte namn, skänkte till välgörande ändamål de 24 000 dollar han hade på ett sparkonto, övergav sin bil och de flesta av sina ägodelar, brände alla sedlar han hade kvar i plånboken. Och sedan skapade han sig ett nytt liv. Han uppehöll sig i samhällets utkanter och flackade omkring i Nordamerika på jakt efter oförfalskade, transcendentala upplevelser. Hans familj hade ingen aning om var han höll hus eller vad som hänt honom förrän hans kvarlevor påträffades i Alaska." 
Smakbit hämtad från inledningen (sid. 7) av "In i vildmarken" av Jon Krakauer


Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar, hämtade från böcker som för närvarande läses. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Egentligen har jag idag (den som vanligt alltför tidiga morgonen) läst Kent Wernes "Den stora omvandlingen: en granskning av välfärdsmarknaden". En väldigt engagerande och intressant bok, men den passar ju förstås inte så bra att bjuda på smakbit från, därför plockades en annan påbörjad bok fram för det ändamålet.

Filmen "Into the Wild" har setts flera gånger och själv blir jag väldigt starkt berörd av den. Har naturligtvis ofta tänkt att även läsa boken, men det har liksom inte riktigt blivit av, tills nu. Filmen liksom boken handlar om en sann historia, och min valda smakbit (för ovanlighetens skull högst upp i detta inlägg idag) ger en sammanfattning av den.





Önskar er alla en härlig söndag!


Hitta andras smakbitar här.


20 kommentarer:

  1. Det här var skumt. Jag älskar sådana här filmer och trodde jag hade sett alla, men denna verkar jag ha missat. Det måste åtgärdas :)

    SvaraRadera
  2. Spännande! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Ja men den verkar intressant, läst boken Wild av Cheryl Strayed och såg igår filmen. Boken var klart bättre men så är det alltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, nästan uteslutande är det böckerna som är bättre, men Sean Penn lyckades väldigt bra med filmatiseringen av Into the Wild tror jag, återstår att avgöra när boken är läst. :)
      Cheryl Strayed bok blir att kolla upp - tack för tips där!

      Radera
  4. ett märkligt öde! boken känner jag till, men visste inte att det fanns en film. tack för smakebiten! jag har också lagt ut en även om Mari inte har gjort det

    SvaraRadera
  5. Det er utrolig, men kanskje mest uvirkelig at noen kan gå så totalt ut av samfunnet. Jeg kan på en måte forstå hvorfor, men ikke at det er mulig å leve sånn. Huff, det ble visst litt rotete. :-) Jeg kan se hvorfor noen vil gi avkall på alt det negative rundt oss, men ikke at en vil gi avkall på venner og familie. Det ble mer riktig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I november förra året publicerades Carine McCandless bok om sin bror och deras uppväxt; The Wild Truth, troligen ger den mer bakgrund till orsakerna.

      Radera
  6. Har hört talas om filmen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Jag har varken hört talas om filmen eller boken, men den verkar intressant. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  8. Har bitt meg merke i denne boka, virker spennende.. takk for smakebit.:)

    SvaraRadera
  9. Jag tror att jag har läst artiklar om den här mannen tidigare, men jag har inte läst den här boken eller sett filmen. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  10. Låter intressant! Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  11. Låter som en jättespännande bok :)

    SvaraRadera
  12. Takk for smakebiten. Jeg har hørt om filmen, men viste ikke der fantes en bok også.

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten och bok-/filmtips!

    SvaraRadera
  14. Filmen älskar jag men har missat att läsa boken så får nog göra det snart. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  15. Tack för smakbiten! Verkar vara en intressant och spännande bok som jag missat, filmen har jag inte heller sett, får nog ta och ändra på det ;)

    SvaraRadera
  16. Tack för smakbiten. Verkar vara en sådan historia man aldrig egentligen får veta sanningen bakom?

    SvaraRadera
  17. Nu är det dags att läsa den - så är det bara! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)