söndag 8 mars 2015

En smakebit på søndag: Maze Runner - i dödens labyrint

"Allt kommer att förändras ..."

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar, hämtade från böcker som för närvarande läses. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

För lite variation läser jag idag ungdomsromanen Maze runner - i dödens labyrint, James Dashner. Inte dumt alls faktiskt! Detta är första delen i en trilogi och känner man inte till boken kanske det är möjligt att man känner till filmen.

Genren är science fiction/postapokalyps.

Har hunnit fram till sidan 104 (verkar som en ganska snabbläst bok) och smakbiten kommer från sidan 78. Huvudkaraktären Thomas har dagen innan blivit attackerad av en sjuk löpare och är efter incidenten ganska medtagen när han vaknar morgonen därefter:

"Chuck blev tvungen att släpa upp Thomas ur sovsäcken på morgonen, släpa med honom till duschen och släpa honom till omklädningsrummet. Hela tiden kände Thomas sig slö och likgiltig. Huvudet värkte och kroppen ville ha mer sömn. Frukost åt han som i en dimma, och en timme efter att den var avklarad kom Thomas inte ihåg vad han hade ätit. Han var så trött, och hjärnan kändes som om någon hade satt fast den vid kraniet med häftklamrar här och var. Halsbrännan värkte i bröstet.
Men så vitt han kunde avgöra betraktades tupplurar med oblida ögon i Gläntans enorma arbetsläger."

Mönstret för livet i labyrinten har i handlingen redan brutits när en tjej - den första som kommit till Gläntan - anlänt (även om hon än så länge fortfarande är medvetslös). "Men när Teresa skickas dit förändras allt". (Lite girl power passade bra att tillägga så här på Internationella kvinnodagen).


Hitta andras smakbitar här.


27 kommentarer:

  1. Jag är verkligen sugen på att läsa denna bok! Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Köpte faktiskt denna på bokrean, har hört så mycket om den att jag bara var tvungen att köpa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även för mig en bokrea-bok, ett för ovanlighetens skull oplanerat bokköp i detta fall. Sånt händer tydligen... ;-)

      Radera
  3. Jeg har ikke lest Maze Runner trilogien selv, men den står på den evige lange bokønskelisten min. Det finnes så mange gode ungdomsromaner der ute, dårlige også selvsagt akkurat som når det gjelder bøker utgitt for voksne :)

    SvaraRadera
  4. Jag har läst den här men tyckte den var sådär.Jag tror mest att det inte är min typ av bok.

    SvaraRadera
  5. Den här har jag inte läst, men jag överväger att göra det. Brukar gilla dystopier :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Jag har den i min bokhylla, måste läsa den snart.

    SvaraRadera
  7. Det "buzzar" kring både böcker och film just nu :) Tack för smakbiten! Kanske blir det lite sommarläsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig den perfekt som sommarläsning! :)

      Radera
  8. Jag tyckte att denna var riktigt bra. Har även sett filmen. Vissa saker i filmen stämde väl inte riktigt med boken, men den var ändå ganska okey.

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten. Den här håller sonen på att läsa nu, jag är lite nyfiken på den!

    SvaraRadera
  10. Jag har sett filmen och funderar på att läsa boken. Hade du sett filmen innan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte sett filmen, men boken (och trailer) inspirerar nu att även att se den.

      Radera
  11. Gillade både boken och filmen!

    SvaraRadera
  12. Har hört mycket positivt om boken och filmen. Tack för smakbiten. Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  13. Denna är jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. okänt författarnamn! spännande smakbit! att ha hjärnan förankrad med häftklammer kan inte vara så behagligt... tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  15. Takk for smakebiten. Denne likte jeg godt når jeg leste den!

    SvaraRadera
  16. Jeg har sett filmen og likte den svært så godt. Så jeg har kjøpt meg første boka i serien på engelsk, er med på en read-a-thon denne uka så den skal leses i løpe av uka. Gleder meg til det :)

    SvaraRadera
  17. Jeg har denne boken her men har ikke fått begynt på den. Jeg vil virkelig også se filmen, men jeg har mest lyst til å lese boken først :-)

    SvaraRadera
  18. Tyckte om den här, men var inte lika förtjust ii fortsättningen :(

    SvaraRadera
  19. Tack för smakbiten! Jag har inte läst boken men hört mycket om den och är lite nyfiken. ;)

    SvaraRadera
  20. Har fått med meg at det er blitt laget film som heter "Maze Runner" eller noe, men ikke fått med meg nyheten om disse bøkene før filmen. Er serien like interessant/bra som "The Hunger Games"-serien?

    SvaraRadera
  21. Det här är kanske ett tips för min äldre son..

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)