måndag 2 mars 2015

Kvinnligt tema

Internationella kvinnodagen på söndag (8/3) och instruktion för tematrio denna vecka löd:
..."berätta om tre bra texter som handlar om kvinnor. Klassiker, lyrik, faktaböcker, elaka mammor, vackra häxor o s v välj själv! Eller blanda hejvilt."

1. Författarinnans debutroman:
Saffransköket, Yasmin Crowther
- Sorglig men vackert berättad historia om en mor och en dotter. Platserna är London och Iran/Afghanistan.

2. En sann historia:
Döttrarnas rike, Yang Erche Namu/Christine Mathieu
- Om den fattiga flickan som i Kina växte upp i ett kvinnostyrt minoritetssamhälle (ett matriarkat där döttrar värderas högre än söner och egendom ärvs från mor till dotter). Bröt upp och gjorde en raketkarriär som sångerska och ungdomsidol.

3. En biografi:
Elin Wägner, Ulla Isaksson och Erik Hjalmar Linder
- Fullständigt komplett biografi - en riktig tegelsten. Elin Wägner (1882-1949); författare, journalist och radikal ekofeminist. Ledamot av Svenska Akademien från 1944.

Elin Wägner och namninsamlingen 1914
Elin Wägner år 1914 inför de 30 banden med
351 454 underskrifter som krävde kvinnlig rösträtt.


13 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio men blir jättesugen på ettan och tvåan. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Nej jag har inte heller läst någon av dina böcker men det finns så mycket böcker så

    SvaraRadera
  3. Äntligen någon mer än jag som läst Namus bok :)

    SvaraRadera
  4. Åh, Saffransköket läste jag för några år sedan. Tyckte mycket om den. De andra två verkar också intressanta.

    SvaraRadera
  5. Wägner - biografin är väldigt gedigen!

    SvaraRadera
  6. Trippeltrio, du tog olika genrer, jag tycker det var svårt denna vecka....

    SvaraRadera
  7. Kul, de här hade jag inte hört om innan! Men jag gillar Elin Wägner förstås

    SvaraRadera
  8. Den första läste jag för länge sedan och jag gillade den verkligen. De två andra har jag inte läst men de verkar vara bra titlar så tack för tipsen!

    SvaraRadera
  9. Saffransköket verkar intressant. Har läst en biografi om Elin Wägner som var väldigt bra men det var närmare 20 år sen.

    SvaraRadera
  10. Döttrarnas rike låter riktigt intressant, inte så ofta man får läsa om matriarkat, vare sig sanna eller påhittade :)

    SvaraRadera
  11. Spännande tips! Nya titlar för mig.

    SvaraRadera
  12. Jag blev verkligen intresserad av Saffransköket, både titeln, handlingen och omslaget lockar mig.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)