måndag 30 mars 2015

Påskig tematrio


Tematrio, arrangerat av Lyrans Noblesser, får oss denna vecka att blicka fram mot kommande storhelg:

"Häxor? Godis? Deckare? Påskens händelser i Jerusalem? Något annat påskigt? I år är Påsktrion helt valfri, berätta om tre filmer, böcker, godissorter, traditioner ni på något sätt förknippar med påsken!"

Då ser mitt fria val till er ut så här:


Klart man skall försvara häxorna!?:

"Häxornas försvarare - Ett historiskt reportage"
av Jan Guillou

Ännu en bok av Guillou (liksom föregående tematrio hos mig), men denna gång handlar det om en annan sorts kriminalitet, för visst var det rent kriminellt att över 300 svenska kvinnor brändes på bål under åren 1668-1676, anklagade och oskyldigt dömda för att vara "häxor"?


Efter det vill man förstås ha något lite tjusigare, så varför inte en härlig dikt från 1800-talet som passar till påsk?:

I wandered lonely as a Cloud
av William Wordsworth (1815)

I wandered lonely as a cloud
That floats on high o'er vales and hills,
When all at once I saw a crowd,
A host, of golden daffodils;
Beside the lake, beneath the trees,
Fluttering and dancing in the breeze.

Continuous as the stars that shine
And twinkle on the milky way,
They stretched in never-ending line
Along the margin of a bay:
Ten thousand saw I at a glance,
Tossing their heads in sprightly dance.

The waves beside them danced; but they
Out-did the sparkling waves in glee:
A poet could not but be gay,
In such a jocund company:
I gazed--and gazed--but little thought
What wealth the show to me had brought:

For oft, when on my couch I lie
In vacant or in pensive mood,
They flash upon that inward eye
Which is the bliss of solitude;
And then my heart with pleasure fills,
And dances with the daffodils.


Översättning för den som så önskar:

Påskliljorna
av William Wordsworth
Övers. Anders Österling (1915)

Jag gick så ensam i min ängd,
så bortom allt som själva skyn -
då stod med ens en härlig mängd
av gula liljor för min syn
med bris från insjön strax intill,
en fladderdans, som ej stod still.

Som vintergatans myriad
av stjärnor tätt i sammanhang
en här av blommor, glitterglad
längs hela buktens båge sprang,
väl tiotusen i ett tag
svängande runt med blitt behag.

Ja böljedansen utanför
var ej av samma friska sving
och glad blev skalden som sig bör
i glada väsens sällskapsring;
men hur blev denna ljusa ståt
en makt i minnet efteråt?

Ty ofta, när jag sedan låg
i tankar eller halvt i blund,
min inre syn dem återsåg,
uppflammande i ensam stund,
och länge blev jag vederkvickt
av samma liljors dans och dikt.


Så till sist den film som jag alltid kommer att förknippa med påsken: The last temptation of christ från 1988, och med den Peter Gabriels (stor "idol" för mig under 80- och även in på 90-talet) album Passion som släpptes året därpå (med filmmusik från nämnda film).

12 kommentarer:

  1. Jag hade också med Kristi Sista Frestelse i min tematrio.

    SvaraRadera
  2. jättefin trio! Wordsworth´s dikt är så fin, tycker jag. måste se filmen också

    SvaraRadera
  3. Mycket fin dikt! Och ja, det skulle väl kunna klassas som folkmord nästan, häxbränningarna.

    SvaraRadera
  4. William Wordsworth var jag och "hälsade" på förra sommaren. Jag är inte speciellt förtjust i att läsa dikter, men den där är väldigt vacker när någon annan läser den :)

    SvaraRadera
  5. Det var en fin trio :) Wordsworths dikt är nog den enda som jag är bekant med sedan tidigare. Häxornas försvarare gick väl som tv-serie? Såg den, men läste aldrig boken.

    SvaraRadera
  6. Klart häxornas ska försvaras, tyvärr har jag inte läst boken :)

    SvaraRadera
  7. Bra trio men jag ser nog på Grimm istället.

    SvaraRadera
  8. Last Temptation of Christ vill jag se. Obegripligt att jag aldrig kollade på den när den gick på bio.

    SvaraRadera
  9. En mycket fin trio! Wordsworths dikt tål att läsas om många gånger

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)