måndag 9 mars 2015

Pengar i veckans tematrio

Kontanter, betalningsmedel, penningar, slantar, kosing, kulor, cash,
stålar, pluringar, klöver, grus, flis, deg...



"Berätta om tre romaner där pengar spelar stor roll!" 


Brott och straff / Fjodor Dostojevskij
Om den fattige f.d. studenten Raskolnikov i Sankt Petersburg, som planerar och genomför ett mord av en pantlånerska, för pengarna som skall lösa ekonomiska problem samt i sin tro att även genom mordet uppfylla ett högre syfte, genom att göra världen kvitt en ond, parasiterande människa. Raskolnikov ser sig själv som extremt begåvad och därmed tillskriver han sig rätten (till skillnad mot andra) att mörda. Skuldkänslorna efter brottet gör honom dock sjuk och han börjar inse vad han gjort. Brottet leder till straff; en långvarig fängelsevistelse i Sibirien.

Kanada / Richard Ford
År 1956 pågår valkampanj mellan Nixon och Kennedy. Dell Parsons berättelse startar i början av 60-talet i Great Falls, Montana. Senare händelser kommer att föra honom till de kanadensiska trakterna kring Saskatchewan. Händelserna består i att hans föräldrar, makarna Parsons, efter att det ena leder till det andra genomför ett bankrån där de kommer över ett byte kontanter. Det som startar med bankrånet fortsätter i tre mord och penningaffärer med stulet kött. I handlingens centrum står parets tvillingar; Dell och Berner, med deras minst sagt udda uppväxt. Det är Dell som berättar historien om hur hans liv fick en oväntad vändning.

Greven av Monte Cristo / Alexandre Dumas
Handlingen i äventyrsromanen utspelas mellan åren 1814 och 1838 i Frankrike efter revolutionen. Oskyldigt dömde Edmond Dantès har suttit fängslad i 14 år men lyckas fly genom att förväxlas med en avliden fånge. Innan sin död avslöjar denne fånge var en stor försvunnen skatt skall finnas. Dantès finner platsen som är ön Montecristo och skatten där. Han blir omåttligt rik och skapar sig en ny identitet; Greven av Montecristo, och med pengarnas hjälp kan han hämnas de som tidigare styrt hans öde.

Är för övrigt själv mycket förtjust i filmen...



9 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt inte sett filmen. Det borde jag nog försöka göra.

    SvaraRadera
  2. Kanada var ju ett riktigt bra exempel på vad pengabrist kan ställa till med - den romanen gillade jag verkligen!

    SvaraRadera
  3. jättefin trio! har inte läst Kanada, men egentligen har jag den om än utlånad. Greven av Montecristo älskar jag

    SvaraRadera
  4. Jag älskar också Montecristo!

    SvaraRadera
  5. Har inte läst någon av böckerna men Montecristo borde jag kanske läsa.

    SvaraRadera
  6. Kul trio! Det är sällan man tänker på det, men pengar är ett rätt vanligt tema hos Dostojevskij.

    SvaraRadera
  7. Nummer ett och tre har jag läst och det är otroligt bra böcker.

    SvaraRadera
  8. Så omväxlande med en tematrio där jag i alla fall läst två böcker :) Brott och straff var nära att komma med på min lista också.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)