torsdag 5 mars 2015

Spänningsutmaningsbok i mars: Maze Runner - i dödens labyrint



Den här månaden valdes "Maze Runner - i dödens labyrint" av James Dashner som bok att delta med i "Spänningsutmaningen" (Mias bokhörna). Jo, det var ju just en sådan bok som blicken hamnade på under den nyligen stundade bokrean. Kunde vara kul som omväxling, tyckte jag, att prova läsa något som var ämnat för läsålder 12-15, bli uppmärksam på vad som går hem hos den ålderskategorin, inkräkta lite så där utan vidare. Film har det visst också blivit av denna bok:





Bokens baksidestext:

"När Thomas vaknar upp i en hiss minns han ingenting förutom sitt eget namn. Men han är inte ensam. När hissdörrarna öppnas möter Thomas en stor grupp tonårskillar, som liksom han själv har fått sina minnen raderade. De är inlåsta i ett område som omges av höga murar. Allt de vet är att de är fångade innanför en enorm labyrint. Labyrinten myllrar av dödliga faror, och väggarna i den flyttas varje natt. Ingen vill bli kvarlämnad där efter mörkrets genombrott. Hur ska de någonsin kunna hitta en väg ut? Livet i labyrinten har följt samma mönster länge. Men när Teresa skickas dit förändras allt. Hon är den första tjejen någonsin som kommit - och det verkar som om hon och Thomas känner varandra sedan tidigare. Kan hon hjälpa Thomas att nå fram till sina förlorade minnen? Kanske finns en chans att återvända till världen utanför - vilken värld som nu väntar dem där ute..."


Detta lär vara första delen i en populär bokserie. Är själv lite svag för detta med dystopier, så min förhoppning är att medelbetyget på böcker i spänningsutmaningen skall höjas en smula med denna, än så länge har jag ju inte tyckt anmärkningsvärt bra om de böcker som valts tidigare.

Nåväl, dystopi låter hur som helst lovande, kopplingen till likhet med William Goldings Flugornas herre likaså. Miljöerna verkar spännande och själva mysteriet såklart.

Filmen The Maze Runner är satt till att vara från 15 år, så förlagan kanske är en aning tamare?

När boken är färdigläst denna månad kommer såklart mitt eget omdöme, hamnar då på denna länk.


"Tiden är ingen raksträcka utan snarare en labyrint, och om man trycker sig mot väggen på rätt ställe kan man höra de skyndande stegen och rösterna, kan man höra sig själv gå förbi där på andra sidan."

Tiden, Tomas Tranströmer



1 kommentar:

  1. Det ska bli kul att läsa den recensionen! Maze runner har jag varit sugen på att läsa sedan filmen kom (vilken jag inte sett) och jag läste vad den handlade om. Jag gillar ju, liksom du, även dessa lite "konstiga" historier och att få inkräkta i s.k. ungdomslitteratur brukar vara spännande. Senaste biobesöket (och det är minsann inte ofta jag går på bio) var t ex på Cirkeln; vilka personporträtt! Den rollbesättaren hade verkligen lyckats.
    Hoppas boken lever upp till våra förväntningar!
    /Sys

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)