måndag 23 mars 2015

Tematrio huvudstäder


Lyrans Noblesser visar denna gång riktningen mot de stora städerna och anvisningar för tematrion lyder då så här:

"Berätta om tre böcker som utspelar sig i olika huvudstäder! OK, ni kan välja tre från samma stad om ni vill ..."

Mina val för trion blev som följer:


Paris:

Tillsammans är man mindre ensam
Anna Gavalda

Handlingen utspelas i Paris under ett år. Berättelsen handlar om fyra personer som från början inte känner varandra eller har något gemensamt, men vars öden ändå strålar samman: Camille som lever ett självutplånande liv, Philibert den stammande blyge aristokraten som säljer vykort vid ett museum, kocken Franck som är Philiberts buttra och hänsynslösa inneboende, och slutligen Francks älskade åldrade mormor Paulette som inte längre klarar av att bo hemma ensam. Dessa fyra lite kantstötta individer finner healing genom att våga lita på, lära känna och ställa upp för varandra, befästa starka vänskapsband. Detta är en av mina absolut bästa favoritböcker - feelgood när det är som allra bäst!


Stockholm:

Tjuvarnas marknad
Jan Guillou

En våg av inbrott härjar i Stockholm. Det som stjäls är de allra värdefullaste föremålen till enorma värden. Vanliga tjuvar menas ligga bakom brotten, men polisen tillsätter ändå en specialkommission, då de som blivit bestulna enbart handlar om de allra rikaste och deras bostäder. Tillvägagångssättet är också avvikande; husen är avlarmade, dörrar upplåsta med nyckel och ingen vandalisering har förekommit på brottsplatserna. Handlar det om insiderbrott?


London:

Babylons gator
Carina Burman

Euthanasia Bondeson anländer tillsammans med sin sällskapsdam till London 1851, året för den stora världsutställningen. Sällskapsdamen försvinner bland Londons dunkla gränder och den svenska succéförfattarinnan Euthanasia och en walesisk polisinspektör gör gemensam sak i att återfinna henne. Annorlunda deckare i en inlevelsefullt beskriven historisk miljö.

~

22 kommentarer:

  1. Tjuvarnas marknad har jag läst. Väldigt tendentiös, men ganska så underhållande. Det märks att Guillou föraktar nyrika direktörer som försöker skaffa överklassmanér.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var väl typ en tio år sedan den lästes, men bestående men verkar fortfarande finnas då man inte kan låta bli att tänka "kammade med fläskkotletter" när man får syn på en sån frisyr. :)

      Radera
  2. Har inte läst någon av böckerna, men Tjuvarnas marknad står här i bokhyllan.

    SvaraRadera
  3. Carina Burmans böcker är jag jättenyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Babylons gator rekommenderas, tyckte väldigt bra om just den.

      Radera
  4. jättefin trio, Tillsammans är man mindre ensam har jag sett som film, Burman gillar jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen var i det här fallet faktiskt nästan lika bra som boken.

      Radera
  5. Burman är så bra i allt vad hon skriver! de andra har jag inte läst

    SvaraRadera
  6. Babylons gator är min favorit av Carina Burman. Och Tillsammans är man mindre ensam hade jag tänkt få läst i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klar favorit för mig oxå. :)

      Radera
  7. Babylons gator gillar jag också, och Tillsammans är man mindre ensam minns jag som väldigt mysig!

    SvaraRadera
  8. Jag har svårt för Anna Gavalda... hennes böcker är för gulligulliga för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har endast läst denna bok av Gavalda (försökte mig på "Lyckan är en sällsam fågel" men av den klarade jag bara läsa ett par kapitel). Hade ingen aning om att just den här boken kunde uppfattas som "gullig", så upplevde inte jag den, hade heller då inte varit speciellt förtjust i sådana fall.

      Radera
  9. Har inte läst någon av dessa och om jag ska döma efter Sannas kommentar här ovanför så bör jag inte läsa Gavalda i alla fall :)

    SvaraRadera
  10. Har inte läst någon av böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  11. Tillsammans är man mindre ensam var riktigt bra! Filmen var inte så tokig den heller :)

    SvaraRadera
  12. Jag har bara läst Tillsammans är man mindre ensam, men den är ju riktigt mysig :) Jag gillade filmen också, även om den inte var fullt lika bra som boken.

    SvaraRadera
  13. Carina Burmans böcker har jag tänkt att läsa, de verkar bra!

    SvaraRadera
  14. Jag gillade Tillsammans är man mindre ensam. Och så är jag nyfiken på Burman, så tack för tipset om henne!

    SvaraRadera
  15. De två översta har jag läst och tyckt om, även om de är ganska olika sinsemellan...

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)