tisdag 21 april 2015

"Amerikanska gudar" av Neil Gaiman

Amerikanska gudar
Neil Gaiman
Mixen i denna fantasy som består av forntida mytologins gamla gudar, materialistiska "nya gudar" (kontokortsgudar, internetgudar, TV-gudar och konsumtionsgudar i olika former) och amerikanskt småstadsliv, var det som lockade mig att läsa boken "Amerikanska gudar", Neil Gaiman.

Gudarna som vandrar inkognito bland människorna är för sin existens beroende av människors tro och offer, de gamla gudarnas existens har försvagats på bekostnad av de nya gudarnas stärkta dito. Situationen bäddar för en slutgiltig uppgörelse mellan gamla och nya gudar.

Det lät spännande... men blev tyvärr riktigt besviken. Till vissa delar bara alltför underligt i mitt tycke och ganska tröttsamt med alla detaljerat beskrivna illusionstrick med mynt. Amerikanska småstadslivet berättades dock charmigt och var mysig läsning. Det är tydligen en prisbelönt roman, så uppenbarligen är min egna läsupplevelse inte riktigt i fas med hur andra uppfattar den.

För mig var det här första lästa bok av den tillnärmelsevis "kultförklarade" författaren Neil Gaiman, och är nu ytterst tveksam till att läsa Newerwhere, som var tänkt att läsas från början. Möjligtvis hade det varit bättre val som förstabok, då Amerikanska gudar, som av mig upplevdes seg och jobbig att läsa, dessutom var alltför lång (529 sidor). Något som kan vara positivt är att den påminner lite om en bildningsroman, kanske kan den fånga upp intresset för mytologi, få oss att fundera en aning på människors trosföreställningar genom tiderna och framförallt vad vi i nutid väljer att "dyrka" i form av det mer ytliga och materiella?

Betyg: 2/5


4 kommentarer:

  1. Vad tråkigt att du inte gillade! American gods var min första Gaiman också, men jag blev förälskad. Jag älskade det jag tror du syftar på när du säger att det blir 'underligt', jag tycker det känns lite magiskt och förtrollande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bör nog läsa Neverwhere också för att ha något att jämföra med. Till vissa delar tyckte jag ju faktiskt denna var helt okej! :)

      Radera
  2. Jag har också "Neverwhere" som ligger och väntar på att bli läst, men måste tyvärr säga att jag inte känner mig så jättelockad även om jag mestadels bara hört en massa bra om Mr Neil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omtalad, omtyckt o prisbelönt... Med lite eftertanke har jag nog inte helt gett upp tanken på att ge Neverwhere en chans ändå.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)