söndag 12 april 2015

En smakebit på søndag: Den stora matchen



Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar, hämtade från böcker som för närvarande läses. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips. Dagens smakbitar finner man här.

Har just börjat läsa Den stora matchen av Arnaldur Indriðason (för mig en favoritförfattare, har ännu inte blivit besviken på någon av böckerna jag läst, instämmer helt och fullt i att detta är "Nordens bästa deckarförfattare"). Det är i mitt tycke välskrivna och även lättlästa böcker, och sådana kan man ju emellanåt behöva. Smakbiten väljs ur handlingen där man får en tillbakablick från Marion Briems barndom (sid. 30-31):

"- Namnet betyder odödlighet, sa Marion.
 - Ja, jag förväntar mig inte att bli besvärad av den saken. Tror du att du mår så bra av alla sådana där funderingar?
 - Jag gör inget annat än läser, sa Marion i samma ögonblick som en fisk nappade på kroken med ett så kraftigt ryck att spöet nästan for över bord. Det sjöng i rullen när linan drogs ut med blixtens hastighet och det lilla spöet spändes till en båge och ytteränden slog i vattenytan med ett plask.
   Athanasius makade sig närmare Marion, långsamt, så att båten inte skulle välta. Marion höll fortfarande i spöet, men nu tog Athanasius tag i det och kände att det satt en ovanligt stor fisk på kroken.
 - De kan bli rätt stora i den här sjön, viskade han. Kanske har du fått en jätteöring!
 - Ska du inte ta över spöet? frågade Marion.
 - Nej, nu ska du ta in fisken, låt den dra ut linan ett litet tag innan du börjar ta hem den. Så ska vi se vad den gör."


Boken - ur serien Erlendur Sveinsson - beskrivs från förlaget (Norstedts):

"Sommaren 1972 och Reykjavik är en orolig stad. Schackmästerskapet skall hållas i stadens sportcenter och det kryllar av utländska gäster och korrespondenter. Det kalla kriget pågår för fullt och representanter från öst och väst eskorterar sina män, Spasskij och Fischer, till matcherna. 
När förberedelserna når sin klimax blir en ung man grovt miss­handlad på en biograf. Polisen har redan fullt upp men Marion Briem, som ansvarar för ärendet, är fast besluten att ta reda på vad som ligger bakom attacken. 
Arnaldur Indridason är islänningen som har tagit världen med storm genom sina kriminalromaner om den komplexe polismannen Erlendur Sveinsson. I Den stora matchen använder han en dramatisk tidsperiod som bakgrund till en gripande redogörelse om mänskliga offer."

20 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något av honom, men jag har funderat på att göra det. Miljön känns ju väldigt spännande. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  2. I den här serien har jag kommit en bit, men denna har jag inte läst än. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Jag ligger lite efter i denna serien, men någon gång så.
    Mia

    SvaraRadera
  4. Den författaren har jag helt missat. Borde kanske göra något åt det.

    SvaraRadera
  5. Har inte läst något av den här författaren så tack för tips och smakbit!

    SvaraRadera
  6. Känner ibland att jag kanske g¨r miste om bra böcker helt enkelt för att jag inte intresserar mig för genren! kanske är det dags för lite deckare :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Indridason läste jag i många år, men har tappat honom på senare tid. inte för att jag inte tycker att han är bra, men det finns ju så otroligt många bra böcker. men nu känner jag att jag skulle vilja ta tag igen. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  8. Denne forfatteren er en av husbondens favoritter, selv har jeg ikke lest noen av bøkene. Flott smakebit, hilsen Anette :)

    www.anettesbokboble.com

    SvaraRadera
  9. Jeg er så glad i Arnaldur Indriðason. Jeg synes han skriver fantastisk fine bøker. Og så er de så rolige og fine i tonen, det er skjelden du finner det i krim. Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Jag har ett par av Indridasons böcker på läsplattan, så de skall bli lästa så småningom.

    SvaraRadera
  11. Jag har fortfarande inte läst något av Indridasson fast jag har tänkt att jag ska.

    Låter spännande med den tiden. Jag lyssnade ganska nyligen på en dokumentär om en isländsk polis som hade fått i uppdrag att eskortera Bobby Fischer under det här mästerskapet. Det ledde visst bl.a. till att Fischer bosatte sig i flera år på Island långt senare.

    SvaraRadera
  12. Läste ett antal av de här böckerna men ledsnade till slut på den serien. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Den här boken hade jag tänkt läsa snart, får se när det blir av :)

    SvaraRadera
  14. Jeg liker godt de bøkene jeg har lest av ham.. Denne er ny for meg. Takk for smakebit!

    SvaraRadera
  15. Tack för smakbiten. Har läst den första i den här serien, men sen har det inte blivit mer.

    SvaraRadera
  16. Gillar också den författaren. Den här boken har jag inte läst än. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  17. Åh, hans böcker är bra! Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  18. Tack för smakbiten! Har hört bra om författaren, men har inte läst hans böcker.
    Trevlig söndagskväll! :)

    SvaraRadera
  19. Har bara läst en Indridason, men det räckte gott för mig...

    SvaraRadera
  20. Tack för smakbiten! Indridason är jättebra! En av mina favoritförfattare, gillar böckerna mycket. ;)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)