söndag 19 april 2015

En smakebit på søndag: Dracula




Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar, hämtade från böcker som för närvarande läses. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

För varje gång man läser en gammal klassiker kommer önskan åter att läsa fler, så även denna gång, blev nämligen sugen att hugga in på Bram Stokers "Dracula" med liv och lust. Har ingen aning varför det dröjt så länge innan denna klassiker till slut nu blir läst.

Är kommen till sidan 104, och där för första gången nämns en fladdermus.

Arketyper för hotfulla djur som använts i skönlitteratur och folkliga berättelser är intressant, ett bra exempel är ju framförallt kanske vargen (bl.a tänker man på en känd episod med vargflock i Selma Lagerlöfs "Gösta Berlings saga", sedelärande figurerad i sagan "Rödluvan och vargen", och inte minst allt det som kommit ur de gamla sagor W. Disney tagit i anspråk att göra till copyright med sin produktion). Kan nog ligga något i att vargen "blev ondskefull" då människan gick från att vara jägare/samlare till att bli jordbrukare. Jägarfolk som t.ex cheyenne-indianerna visade ju uppenbarligen uppskattning inför vargens mod, uthållighet och skicklighet i jakt. Rovdjuret fick därav den allra högsta respekt av detta folk.

Fladdermusen kan man väl också anta är en sådan arketyp för hotfulla djur och det skall bli spännande att se hur fladdermusen i Bram Stokers klassiker gestaltas med tanke på detta. Visserligen har det inte med böcker att göra, men läste nyligen en artikel om fladdermöss som verkligen framhåller nyttan av dessa djur och avlivar myten om den som "ondsint varelse". Man kan där läsa att vampyrfladdermöss såklart främst suger blod från boskap och själva enzymet som fladdermusen avsöndrar då (för att blodet inte skall koagulera) används av människan för att utveckla antikoagulerande läkemedel, som kallas draculin, fint va!?
De som upplevt dessa flygande möss på nära håll kan ju med viss övertygelse förstå rysningarna med själva flygtekniken, då de låter sig falla för att kunna få fart på flaxet med vingarna. Störtdykningarna kan då uppfattas som anfall. Efter att en försommarmorgon tidigare ett år fått fladdermus som gäst sovande upp-o-ner i braskaminen, erfor vi detta. Ett mödosamt arbete följde att lotsa ut den stackaren genom altandörren, men först genom en förvirrad tur i köket. Att känna kalla kårar är då lätt hänt, men kan verkligen inte låta bli att fascineras av hur de i sensommarskymning skickligt svischar runt husknutarna i övernaturlig hastighet efter jakt på flygfä.

En fiktiv övernaturlighet som Greve Dracula har Stoker dock i huvudsak haft en historisk förebild till i Vlad Ţepeş (Vlad III Dracul), när han skrev boken. Särdeles grym tycks denna furste i Rumänien ha varit, men dock ingen odöd vampyr ...får vi hoppas! ;)

Oj, ibland blir vägen till smakebiten lång... Dracula har i handlingen nu redan hunnit ta sig en slurk Lucy, och den som för dagboksanteckningar är Mina Murray (som fortfarande väntar hem sin Jonathan Harker från Transylvanien):

"13 augusti. - Ännu en lugn dag och till sängs med nyckeln om handleden som förut. Än en gång vaknade jag mitt i natten och fann att Lucy satt i sängen i sömnen och pekade mot fönstret. Jag smög mig upp och drog undan rullgardinen och tittade ut. Det var månsken och det milda ljuset som svepte över havet och himlen - så att de smälte samman till ett stort, tyst mysterium - var obeskrivligt vackert. Mellan mig och månen fladdrade en stor fladdermus, den flög fram och tillbaka i stora svepande cirklar. Ett par gånger kom den tätt intill fönstret men den blev förmodligen skrämd när den fick syn på mig och flaxade bort över hamnen och upp mot kyrkan. När jag kom tillbaka från fönstret hade Lucy lagt sig ner och sov fridfullt igen. Hon rörde sig sedan inte på hela natten." 
(Ur Dracula, Bram Stoker, sidan 104)


Finn fler smakbitar här!


34 kommentarer:

  1. Jag är inte speciellt bekant med Bram Stokes Dracula. Får kanske ta och läsa den :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom det verkar vara så rysligt populärt med "mänskliga" vampyrer numera är det ju inte så dumt att göra sig lite bekant med själva blodsugar-originalet. ;)

      Radera
  2. Jag är inte alldeles förtjust i vampyrer, men hellre den gammaldags sorten än den nya moderna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vampyrer har man inte många i bokhyllan, detta blir den första där för mig. :)

      Radera
  3. Tack för smakbiten, Dracula har jag tänkt att jag ska läsa någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har man många sådana böcker bland klassikerna som man just "tänkt läsa någon gång", skall försöka få det gjort oxå lite mer i fortsättningen tror jag. ;)

      Radera
  4. Jag har haft Dracula stående i säkert tjugo år och har inte läst den ännu. Vill verkligen göra det snart. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så där kan det bli med en del böcker, o ibland förstår man inte riktigt varför man alltid förbiser dem?

      Radera
  5. Takk for smakebiten! Denne har jeg lest

    SvaraRadera
  6. Några filmversioner har man ju sett - men jag har inte läst boken. Det är nog på tiden!
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmversionerna är verkligen många! Regissören till den första filmen fick inte rättigheterna till Stokers Dracula o så kom Nosferatu till (stumfilm från 1922).

      Radera
  7. Tack för smakebiten. Jag minns inte ens om jag har läst den, så många efterapningar det finns. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt många har sannerligen inspirerats av denna klassiker. Tycks helt klart attraktivt att återskapa den blodsugande odöda greven i olika varianter. Läsare o cineaster med skräckblandad förtjusning för vampyrer verkar inte saknas. ;)

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Tror inte att jag har läst Dracula, har dock sett några filmversioner. Det finns så många klassiker som man skulle vilja läsa känns det som..... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det många klassiker man skulle vilja läsa, alltför många... snart dags för en speciell önskeläslista för bara klassiker för min del, huvudarkivet räcker snart inte till...

      Radera
  9. Tack för smakbiten!Jag har inte läst Dracula.

    SvaraRadera
  10. Har sett någon film med Dracula men det är allt. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dracula (eller någon sorts vampyr i största allmänhet) har heller inte för mig varit så värst "uppmärksammad". Börjar dock äntligen på allvar stifta bekantskap med greven. ;)

      Radera
  11. Har läst den nån gång för länge sedan men har tänkt mig att läsa om den faktiskt Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan nog tänka den tål en omläsning (vilket gäller för många klassiker).

      Radera
  12. Innholdsrikt innlegg, og spennende smakebit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm, ja, blev medveten om att det blev alltför långdraget denna gång... :)

      Radera
  13. Tack för smakbiten. Jag tror jag läste denna någon gång i tonåren. Väldigt länge sedan alltså!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är säkert det vanliga att det är då under tonåren man läser en sådan här bok, men den fungerar faktiskt bra att läsa också när man med åtskilliga år passerat den ålderskategorin (även liksom mig) oxå.

      Radera
  14. Tack för smakebiten, jo denna har man läst men det var ett tag sedan. Roligt med Draculinet, hehe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där med draculin kände jag inte till tidigare, lite kul faktiskt! :)

      Radera
  15. Oj, det var en riktig klassiker. Aldrig funderat på att läsa den, men det kanske man borde. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev själv uppmärksammad på den runt halloween i höstas, hade dessförinnan heller inte en tanke på att det var en klassiker som var värd att läsa, men riktigt underhållande är den ju.

      Radera
  16. Har funderat på att läsa den här, men har inte kommit till skott ännu. Finns så många böcker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gör det! Tänk det har jag oxå upptäckt! :D

      Radera
  17. Takk for smakebiten. Denne er det så lenge siden jeg har lest at det nok er på tide å gjøre det igjen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka det är en bok som går bra att läsa om, lite på samma vis som H.P. Lovecrafts noveller (om man skall jämföra med något liknande).

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)