söndag 26 april 2015

En smakebit på søndag: Främling. Inkräktare

För fler smakbitar klicka här!
Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar, hämtade från böcker som för närvarande läses. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Idag hämtas här smakbit ur en novellsamling: Främling. Inkräktare av Hans Olsson. En vild chanstagning var detta läsval, kände inte till författaren sedan tidigare och det verkar heller inte vara någon speciellt omtalad bok (eller så har man själv helt enkelt missat uppmärksamheten).

Hursomhelst lockade den här ovissheten, då det dessutom handlade om noveller i skräckgenren (får kanske kalla det fantasy/scifi dessutom?) av en svensk författare. Inte så vanligt. Är nu inne på den femte av de tretton novellerna, kan inte riktigt än bestämma mig för vad man skall tycka, det spretar lite hit och dit med väldigt skiftande kvalité känns det som, ibland är det riktigt bra, ibland mindre bra, men dåligt är det i varje fall inte, än så länge. Svårt det här med novellsamlingar, ibland skulle man vilja veta hur vissa novellförfattare skulle prestera i romanform, detta är en sådan. Finns måhända planer på kommande roman?

Vad som irriterat mig gruvligt än så länge var första novellen som helt plötsligt bara kändes som den var avbruten, utan slut. Vad är nu det här? Jo, det visade sig att handlingen fortsatte i den femte novellen längre fram i boken. Men varför i all sin dagar gör man så? Kanske förstår man det först när hela boken är läst, d.v.s att novellerna sammantaget på något sätt hänger ihop? Mysko är även titeln som består av två ord, det första med skiljetecken och det sista utan, varför?! Hoppas möjligen kunna klura ut det så småningom, finns säkert någon anledning som framkommer då man tagit del av helheten. Eller inte. *suck*

Första (och femte) novellen blandar in en varelse ur gammal folktro; Lindormen. Det är från den femte novellen (sidan 91) smakbiten kommer från:


"Till slut hittade han den gamla nötta sagoboken i en trälår längst bak i rummet. Han höll i den med darrande händer medan känslorna strömmade genom honom. På framsidan fanns en blek bild av en man med en högaffel intill en höstack. Bakom stacken kikade ett trolliknande väsen fram och flinade, som om den nyss hittat på hyss. Den gula bakgrunden var sedan länge urblekt, men han kom ihåg bilden lika tydligt som om det var igår. Titeln löd "Legender och sagor från avskilda världar". På baksidan av boken såg han att den var utgiven på "De Röda Alkemisternas Förlag". När han väl började bläddra i den fylldes han av blandade känslor nostalgi, sorg och glädje."


Och så här beskrivs boken från författarens egna enpersonsförlag (så någon redaktör och utgivare förekommer inte förutom författaren själv, om jag nu förstått rätt - originellt!):

"I denna novellsamling finns tolv berättelser samlade. Här finner du bland annat tjuvar, Facebookälskare och en sommargatt. En flicka blir biten av en orm på fjället. Hon påstår att det är en lindorm. En desperat kamp mot tiden startar där hennes morfar förtvivlat söker efter något som kan hjälpa henne. Det tar honom långt ner i underjorden, till en främmande värld där människan inte hör hemma. Lisas älsklingar blir en dag plötsligt som tokiga i skogen. De skäller och kryper ihop intill hennes ben. Någon eller något finns där ute, och iakttar henne. En kvinna blir begravd med ansiktet neråt samtidigt som en mystisk holme dyker upp ur sjön Nimmerns grumliga vatten. Vad har egentligen hänt i de östgötska skogarna som lett till detta hemska öde? När de vaknar mitt i natten av oljudet tror de att det är åskan som går. På morgonen ljuder larmet. Utanför staden står den, obelisken, och blickar ner på dem från kullen. Vågar du läsa?"

Jodå, visst gör man det! :)


39 kommentarer:

  1. Låter som en bok som kanske är värd att kollas upp lite mer. Jag tycker det kan vara roligt att läsa lite noveller ibland. Tack för smakebiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Noveller kan passa bra emellanåt, o så får man ju sina favoriter förstås (t.ex samtida; Jonas Karlsson och klassiker; H.P. Lovecraft).

      Radera
  2. Tack för smakbiten och dina tankar kring boken. Själv är jag mer nyfiken på att läsa Dracula som jag läste om här igår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att det inspirerade med Dracula - en gammal goding som helt enkelt för länge försummats av mig. Verkar finnas gott om klassiska guldkorn som man tidigare missat vaska fram!

      Radera
  3. Jag tycker den låter lite lockande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, ibland kan det locka lite extra med de där mer okända böckerna.

      Radera
  4. Låter som en novellsamling som kräver uppmärksamhet av läsaren ;) Inget för mig just nu tror jag, men tack för smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Noveller som var för sig inte fungerar självständigt känns ganska knepigt. Svårt att avgöra om det är positivt eller ej.

      Radera
  5. Tack för smakebiten, jag är inte mycket för noveller tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Noveller tycks många ha svårt för.

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Denna titel var ny för mig men blir nyfiken på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lätt hänt att bli nyfiken även på sådant som inte är så uppmärksammat oxå! ;-)

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Eftersom jag inte gillar skräck och inte riktigt klarar av noveller känns det inte som min typ av bok ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, då är det nog inte så stor chans att du gillar denna! ;-)

      Radera
  8. Jag tyckte om den väldigt mycket faktiskt. Gillar att några noveller hänger ihop och man får en slags fortsättning. Däremot hade jag svårt för just mellandelen i den sammanhängande novellen. Men överlag väldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter hoppfullt! Än så länge uppfattar jag den själv ömsom riktigt bra o ömsom har jag som dig lite "svårt" för den.

      Radera
  9. Är inte så glad i noveller men tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Noveller funkar inte för alla.

      Radera
  10. Noveller funkar tyvärr inte för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt vanligt som det verkar! :)

      Radera
  11. Noveller i skräckgenren hørtes bra ut! Det er ikke så ofte man finner noveller i disse sjangrene, som ikke er skrevet på engelsk. Jeg leste nettopp Varulvens år av Stephen King, som er tolv noveller om en varulv. Men den var ikke skummel i det hele tatt :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varulvens år - oj, den var det längesedan man läste! Ser nu fram emot en återläsning av Kings noveller från Sommardåd och Vinterverk (oxå från 80-talet) samlat i nyutgåvan Årstider!

      Radera
  12. Åh, spännande, skräck/sci-fil låter mumma :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, så var även min reaktion! :)

      Radera
  13. Låter lovande. Men jag förstår dina tankar kring titeln. :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att det är fler som reagerar. Ibland blir man fundersam över språkliga småsaker, tyvärr.

      Radera
  14. Noveller er ikke helt min ting, men denne hørtes interessant ut. Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del som börjar skriva som novellist tycks ofta fortsätta senare med romaner - så vem vet?

      Radera
  15. Är inte jätteförtjust i noveller om de inte råkar höra till sorten "mellan-böckerna-i-en-serie", och inte alltid då heller, så det här är nog inget för mig, men tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många som läser romaner tycks inte så förtjusta i noveller. Någon gång emellanåt kan jag själv dock uppskatta dessa, men de skall vara bra naturligtvis och man begär lite extra av en novells avslutning, tror jag.

      Radera
  16. Tack för smakbiten! En okänd bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ingen bok man tidigare uppmärksammat, fick själv syn på den av en ren tillfällighet.

      Radera
  17. Låter intressant :-) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  18. Tack för smakbiten. Jag brukar läsa noveller mellan varven och det här låter ju intressant och dina funderingar mera så, blir intressant att höra vad du kommer fram till när du läst alla. ;)

    SvaraRadera
  19. Jag tror också att den boken kräver lite extra uppmärksamhet och det har jag inte tålamod nog till;). Tack för smakebiten:).

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)