måndag 13 april 2015

"Göran Kropp 8000+" av David Lagercrantz

"Göran Kropp 8000+"
David Lagercrantz
Beskrivning från förlaget (AB):

"Göran Kropp var Sveriges mesta äventyrare. I boken “Göran Kropp 8000+” från 1997 tog han med oss på sina äventyr runt om i världen och boken blev snabbt en modern klassiker i äventyrsgenren.

“Mina läppar är blåsvarta. Skägget fullt av rimfrost. I mina glasögon speglar sig bergstopparna och molnen därnere och under mig i snön ligger böneflaggor, hårlockar, fotografier, isyxor, allsköns ting som klättrare har placerat ut för att de har nått ända hit. Toppen är inte större än en snödriva och jag pratar oavbrutet till videokameran och även om jag nånstans är glad – eller anar att jag borde vara det – är jag mest rädd.
– Nu ska jag cykla hem också. Om jag lever då, säger jag och fortsätter:
– Jag vill bara ner nu. Jag vågar inte mer. Nu sticker jag. Hoppas jag överlever, och så stapplar jag i väg, tätt följd av Ang Rita."

Den 30 september 2002 omkom Göran Kropp. Han föll 20 meter på Sunshine Wall utanför Seattle, USA. Han blev 35 år.
Boken om Göran Kropp var David Lagercrantzs debut som författare, sedan dess har han skrivit ett stort antal böcker, bland annat den augustnominerade försäljningssuccén "Jag är Zlatan Ibrahimovic': min historia"."

Läste denna parallellt med Jon Krakaukers bok "Tunn luft: En insidesskildring av tragedin på Mount Everest" vilket rekommenderas, för mycket kommer igen från en lite annorlunda vinkel som delvis avslöjar något mer av baksidan till de respektlösa skräpigt jippobetonade (och konkurrerande) kommersiella expeditionerna vid Mount Everest, där sunt förnuft ofta tycks ge vika inför marknadsfördelar och vinst. David Lagercrantz bok om Göran Kropp blev snabbt en succé och alltså i sin genre (äventyr/resor) en sorts modern klassiker efter det att den först gavs ut 1997. E-bokformat från 2013 är en återutgivning av den förra.

Det är en status och symbolkraft i dessa klättrares prestationer som, när man tar del av den verkliga innebörden av de här extrema toppbestigningarna, kan verka rätt egendomlig. Okej för symbolkraft, men bokstavligt talat kliver de ju över lik för att nå dessa höga bergstoppar, hur kan det innebära status?

Vad som känns positivt med just denne svenske bergsklättrare av rang, och som sådan då han levde en av världens mest respekterade, var väl bl.a just att han vågade kritisera vissa kommersiella expeditioner där deltagare inte avkrävdes vederbörlig erfarenhet och förutsättningar för att klara av krävande toppbestigningar.

Extrema äventyrare menas ge andra människor kraft och inspiration till att pröva sina gränser, ge oss nya drömmar, uppnå svåråtkomliga mål. Men just den kommersiella vinstdrivande biten, där det inte verkar finnas någon gräns för vad man gör för att få publicitet och där företagsledare/expeditionsledare bortom rimlighet tillmötesgår sina förmögna klienter, blir för mig helt obegripligt. Visst kan det vara oerhört svårt att förstå varför en del lever som det gör, som t.ex Göran Kropp gjorde (1966-2002), men ännu svårare att förstå blir det när det sker på ett oetiskt sätt utan intelligens eller minsta respekt, just det verkade dock inte ha saknats hos Göran Kropp som kanske borde ses som en förebild för andra äventyrare av samma kaliber. För hur det än är så kommer människor med mer extremt äventyrligt sinnelag alltid finnas ibland oss.


Betyg:
* * *


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)