måndag 20 april 2015

Tematrio med böcker från hela världen


Den 23 april firas Världsbokdagen och Lyrans Noblesser smygstartar redan idag med ett världstema:

"Berätta om tre intressanta texter från jordens alla hörn!"

Valde då tre böcker som verkligen var fantastiska (enligt mig) och kan passa in på detta tema:


Turkiet:

Orhan Pamuk tilldelades Nobelpriset i litteratur 2006. En intressant och annorlunda berättelse att bli gripen av från första till sista sidan är hans roman "Snö" från 2002, som handlar om Turkiets konflikt mellan islamism och en mer västorienterad väg. Författaren själv har visst kallat den sin "första och sista politiska roman". 

Poeten Ka återvänder till Turkiet efter 12 års exil i Tyskland och han planerar att slå sig ned i Istanbul där han växt upp. Men dessförinnan har Ka för en tidnings räkning gått med på ett uppdrag att skriva om den självmordsvåg som briserat bland unga kvinnor i staden Kars (dessutom när han en förhoppning om att återse en tidigare flickvän där). Frågan är om de bakomliggande anledningarna till självmorden är politiska eller om de beror på islamisternas framväxt? Det är vinter 1992 i staden Kars i nordöstra Turkiet (vid gränsen till Armenien) och under poetens besök där inträffar ett kraftigt snöfall som isolerar staden från omvärlden. Ka möter under sin vistelse i staden olika politiska grupper och turkiska institutioner (militär, regeringsorgan, islamister, kurder, gammal och ny vänster). Hur förhåller sig den lilla stadens innevånare till islam, västvärlden och sig själva?

I skrivande stund undrar man hur det är idag i Turkiet, ett kandidatland som förhandlar om EU-medlemskap.


Afrika:

J. M. Coetzee tilldelades Nobelpriset i litteratur 2003 och av denne författare har av mig lästs många böcker. "I väntan på barbarerna" är en liten tänkvärd historia om en fiktiv stad i Afrikas öken, en Imperiets yttersta utpost. På andra sidan gränsen lever ett primitivt nomadfolk - barbarerna - som upplevs som ett hot mot staden och Imperiet, beslutet blir att utrota detta mystiska folk. Stadens borgmästare hamnar i ett dilemma där han ställs inför att handla både orätt och brutalt mot oskyldiga.

Romanen har beskrivits så här av förlaget: "En enkel och tidlös berättelse om människans yttersta villkor i en värld som korrumperats av makten och dess aningslösa utövare.".


Afghanistan:

"Flyga drake" av Khaled Hosseini, handlar om Amir och Hassan som växer upp tillsammans som bästa vänner i Kabul. De uppfostras sida vid sida men lever i två skilda världar - fattig och rik. En stark historia om vänskap, lojalitet, lögner och svek. Man får en bild av ett Afghanistan i förändring, som bara den är intressant att få ta del av på detta sätt.

~

10 kommentarer:

  1. Flyga drake är den enda av dina tre som jag läst men Snö väntar i bokhyllan.

    SvaraRadera
  2. Jag hade också med Snö i min trio.
    Jag funderade på att ta med Hosseinis Och bergen svarade, men det blev ett par andra. Jag tycker Hosseini är en mycket bra författare.

    SvaraRadera
  3. Flyga drake har jag inte läst, men jag har sett filmen. Däremot har jag ju läst Tusen strålande solar av samma författare. Och så har jag Och bergen svarade på min läsplatta :)

    SvaraRadera
  4. Jag gillar alla dina tre!

    SvaraRadera
  5. Wating for the barbarians kommer jag ihåg att jag hade riktigt svårt för när jag läste den (för längesedan), men kanske skulle jag tycka annorlunda nu..? Snö gillade jag också¨!

    SvaraRadera
  6. Bekanta författare som väntar i bokhyllan...

    SvaraRadera
  7. Det är bara nummer tre som jag läst, och den är jättebra. Men de andra verkar också intressanta.

    SvaraRadera
  8. Flyga drake ska jag läsa nån gång. Snö låter också som en intressant bok.

    SvaraRadera
  9. Flyga drake och Snö finns i bokhyllan, någon gång så

    SvaraRadera
  10. Flyga drake är verkligen en fantastisk bok. Snö har jag varit nyfiken på men ännu inte läst.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)