lördag 18 april 2015

Vilka är dina Proustminnen?

See page for author [Public domain],
via Wikimedia Commons

"Hon skickade då efter ett av de små runda bakverk som kallas
madeleinekakor och ser ut att vara bakade i räfflade snäckskal. Beklämd
av en grå och dyster dag och av tanken på en lika dyster morgondag
förde jag mekaniskt till läpparna en sked te, i vilken jag blött upp en bit
kaka. ... plötsligt stod minnet klart för mig. Det var ju så den lilla
kakbit smakade, som tant Léonie brukade ge mig efter att ha blött den 
i te eller lindblomste, om söndagsmorgnarna i Combray. ... på samma
sätt framsprang nu alla blommorna i vår trädgård och i Swanns park,
näckrosorna i Vivonne, invånarna i staden och deras små hus, kyrkan
och hela Combray med dess omgivningar - allt detta fick form och
fasthet och steg fram, samhälle och trädgårdar, ur min kopp te."


Ur "På spaning efter den tid som flytt" (1913),
av Marcel Proust (1871-1922)


Ordet: "Proustminne"



4 kommentarer:

  1. du såg väl att jag har smakat på Madeleinekaka: http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2015/04/madeleinekakor-la-monet.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skall jag naturligtvis ta mig en titt på! :)

      Radera
  2. Ja tänk vilka minnen en liten kakbit kan återuppväcka! Proust har verkligen gjort Madeleinekakan odödlig.
    /Sys

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir onekligen lite intresserad av hur den där Madeleinekakan smakar, men dock inte uppblött i te, det lät inget vidare enligt mig.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)