lördag 30 maj 2015

"Djävulens tonsteg" av Hans-Olov Öberg

Djävulens tonsteg
Hans-Olov Öberg
Handlingen i Djävulens tonstegav Hans-Olov Öberg (boken finns även som pocket), utspelar sig i oktober 1978 och platsen är Västerås. Och visst känner man till tiden, kultur- och tidsmarkörer finns det gott om i denna kriminalroman, de är väldigt träffande och höjer läsupplevelsen. Var själv åtta år vid tidpunkten...

För egen del saknar jag det där rätta drivet och spänningen, som man kanske förväntar sig av en kriminalroman vilken även omnämns vara en thriller, men tror det får stå för mig själv, d.v.s som en högst personlig åsikt. Därav blir även denna bok en sådan jag rekommenderar deckarfantaster att läsa, speciellt de som
- liksom jag - roas av sjuttiotalsatmosfären och småortsmentaliteten. Tappade lite läsgnistan när det kom in på detaljerade beskrivningar, typ ingående instruktion för hur en moped trimmas eller hur ett flipperspel fungerar och liknande. Intresset dalar...

Inledningsvis handlar det om kompisarna Jimmy och Elias som tillsammans är på väg till en repetition med gosskören. Jimmy menar dock att han har något annat att fixa med innan. Elva timmar senare hittas Jimmy mördad i trappan till körläktaren i Domkyrkan. Vem har haft anledning att ta livet av en gossopran? Polisinspektör Benny Modigh (med en intressant intuitiv förmåga) som är med och utreder fallet, får så småningom hjälp av den kvinnliga journalisten Annelie Fri (hennes lite löjeväckande och klyschiga svengelska repliker skulle jag nog klarat mig utan). Bankrånaren Sverre Näslund skall snart släppas fri ur fängelse, finns det kopplingar mellan Västerås undre värld och mordet på Jimmy? Trådarna är många, men lösningen på mordgåtan blir oväntad.

Djävulens tonsteg är den första (fristående) delen av trilogin om Benny Modigh och Elias Fagervik. Kanske har jag satt betyget för lågt för den här kriminalromanen, men går endast efter eget tycke och då blev det så. Tror trots allt att jag med omdömet ovan skapat mer nyfikenhet för boken än tvärtom. ;-)


Betyg:
* *


2 kommentarer:

  1. Jag älskar ju tidsmarkörer från 70-talet och jag tänkte läsa den här någon gång. Kanske inte för spänningen, men för tiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle jag bedöma boken efter bara tidsmarkörerna skulle det ha blivit en fempoängare! Det var det som lockade även mig o den var kul att läsa beroende därav (sen att helhetsupplevelsen drog ner betyget för mig är av mindre betydelse, de flesta skulle också nog f.ö. anse den här riktigt spännande) - så tack för boktipset som jag plockade med mig från din blogg! :)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)