söndag 10 maj 2015

En smakebit på søndag: Årstider

Finn fler smakbitar här
Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar, hämtade från böcker som för närvarande läses. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Har just börjat läsa Höstgärning från novellsamlingen Årstider av Stephen King. Smakbiten hämtas alldeles från dess början, första kapitlet:
"Något av det svåraste som finns är att tala om angelägna ting. Man börjar skämmas för dem därför att orden förminskar deras betydelse - ord kan krympa något som föreföll oändligt när man tänkte på det så att det får en naturlig storlek när det berättas. Men det är mer ändå, eller hur? De viktigaste sakerna återfinns alldeles för nära den plats där ens hemliga hjärta ligger begravet, som landmärken som leder fram till den skatt som ens fiender så gärna skulle vilja röva bort. Eller så avslöjar man något med mycken möda och upptäcker att människorna stirrar konstigt på en och inte alls förstår vad man har sagt eller varför man tyckte att det var så viktigt att man nästan grät när man berättade det. Det är nog det värsta av alltihop tror jag. Att hemligheten förblir inlåst inom en inte för att man inte vill berätta utan därför att det saknas en sympatisk lyssnare. 
Jag var tolv, nästan tretton år gammal när jag första gången såg en död människa. Det hände 1960, för länge sedan ...fast jag ibland tycker att det inte alls var länge sedan. Särskilt de nätter då jag vaknar efter att ha drömt om hur haglet föll ner i hans öppna ögon."

Detta var den "novell" som (vad jag minns) gjorde mest intryck på mig, då den första gången lästes i boken Vinterverk (första svensköversatta utgåva från 1984; som innehöll två av de fyra novellerna från Different Seasons). Vad man tyckte om böcker i tonåren och vad man tycker så här ca 30 år senare - klart det skiljer! Så varför väljer man att läsa om sådana böcker? Har liksom inget bra svar på det, för att det är ganska underhållande kanske. Nyutgåvorna i år gör väl sitt till också förstås.

Blev för övrigt även väldigt förtjust i filmen senare: Stand By Me (Sverigepremiär hade den 1987). Möjligtvis berodde det på filmmusiken, för vad sägs om kända låtar en gång framförda av storheter som t.ex; Jerry Lee Lewis, Ben E. King, Buddy Holly...



31 kommentarer:

  1. Smaken förändras nog med åren! Jag har bara läst några noveller av Stephen King,men någon gång har jag tänkt läsa en bok av honom också. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten! Jag har faktisk inte läst något av S.King.
    Noveller låter lockande...
    Trevlig söndag! :)

    SvaraRadera
  3. Ja den filmen kommer jag ihåg och Stand by me är en låt jag älskar, så bra.

    SvaraRadera
  4. En fantastisk novell och en fantastisk film. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Har ännu inte läst något av King - kanske för att jag kopplar honom till skräckfilmer (som jag inte sett mer än trailers av). Kanske borde jag ta mig en närmre titt på vad han faktiskt skrivit.
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ju - liksom dessa noveller också är - skrivit många bra psykologiska thrillers. Alltså inte endast skräck, även om många säkert bara förknippar King med just det. ;)

      Radera
  6. King! Jeg tror noe av det som gjør Kings bøker (ikke alle, men mange) lesverdig både i unge og eldre år er skildringen av barndom. Han skriver nostalgisk uten å være sentimental. Og så er historiene ofte spennende da :)
    Nyt søndagen med fine King :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig fullkomligt! :)

      Radera
  7. Jag har läst King för väldigt länge sedan. Bland annat Jurtjyrkogården. Han är ju en skräckens mästare.

    SvaraRadera
  8. Det är ju faktiskt lite roligt att läsa om böcker som man läste för länge sedan. Det märks så tydligt på upplevelsen hur mycket man mognat och fått mer erfarenhet. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. tack för smakebiten! väldigt bra skrivet av King, som jag vanligtvis inte läser. kanske ska ändra på det. filmen har jag inte heller sett. omläsning är underskattat. jag har också valt en bok jag tänkte läsa om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är omläsning av böcker underskattat! Helt klart. ;)

      Radera
  10. Tusen takk for smakebiten, og gjensynet med en film jeg tror mange elsket da den kom ut :)

    SvaraRadera
  11. Boken är säkert spännande men Stephen King är en författare som jag inte läser. För mig är King synonymt med skräck och det gillar jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. King har inte endast skrivit skräck, hoppas fler upptäcker det. Många bra psykologiska thrillers - liksom dessa noveller - tror jag många fler kan uppskatta.

      Radera
  12. Tack för smakbiten. Den här läste jag för länge sedan och tyckte om då. Filmen gjorde om möjligt ännu större intryck!

    SvaraRadera
  13. SÅ snyggt omslag! King är ju lite av en husgud här hemma. Tror jag måste se till att se Stand By Me snart igen. Tack för smakbiten och ha en fortsatt trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar också väldigt mycket bokomslagen för dessa nyutgåvor, stämmer även så väl upp emot böckernas handling/stämning. :)

      Radera
  14. King är en av mina stora favoriter ( trots skiftande kvalitét ) så nu när det är nya snygga utgåvor på gång tänker jag passa på. Tack för smakbiten, uppskattat. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kings böcker gör sig perfekt i storpocket. Det är ju för det mesta inga tunna böcker det handlar om...

      Radera
  15. Jag kanske skulle försöka hinna med att läsa Vinterverk i sommar :-) Har bara läst Sommardåd hittills. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  16. Tack för smakbiten! Den här har jag nog inte läst men har sett filmen, så bra! Har återvänt till författaren efter ca 30 års uppehåll och blir lite sugen på att läsa denna... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som mig då för ett år sedan då King återupptäcktes tack vare en bokrea-bok. Senare utkomna böcker (än de som lästes på 80-talet) upplevdes ju nästan ännu bättre. ;-)

      Radera
  17. Leste mange King bøker i tenårene. Har tenkt mange ganger at jeg skulle ha funnet frem noe av forfatteren igjen

    SvaraRadera
  18. Jag får en känsla av mystik när jag läser din smakbit.trevlig söndag!

    SvaraRadera
  19. Stephen King brukar gå bra att läsa.

    SvaraRadera
  20. Tack för smakbiten. Är nog mer sugen på att se filmen än att läsa boken dock.

    SvaraRadera
  21. Jeg leste faktisk "Different Seasons" for ikke så lenge siden! Synes den novellen du delte smakebit fra, er så bra skrevet og et godt eksempel på at Stephen King ikke bare driver med grøss og splatt :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)