söndag 31 maj 2015

En smakebit på søndag: Mr Mercedes

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar, hämtade från böcker som för närvarande läses. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Återigen King... Mr Mercedes. Stephen King vann årets Edgarpris (kategori; bästa roman) med denna thriller - Grattis! För många välkände Ian Rankin var med bland de nominerade, men fick se sig besegrad. Det amerikanska litteraturpriset är - som vi kanske förstår - uppkallat efter Edgar Allan Poe och det delas årligen (sedan över 60 år tillbaka) ut av "Mystery Writers of America". Högst prestige bland priskategorierna har bästa roman och bästa debutroman.

Tar mig friheten att översätta Ian Rankins tweet efter att King vunnit priset: "Nåja, på minussidan; jag vann inte Edgarpriset - någon ung slusk kallad Stephen King gjorde det. På plussidan... jag fick möta Mr King". Han har uppenbarligen humor med glimten i ögat, för i sammanhanget bör kanske nämnas att den "unge slusken" är tolv år äldre än femtiofemårige Mr Rankin. :)

För att hylla en av mina favoritförfattare; varsågod, smakbiten kommer här från sidan 17 i prisbelönade Mr Mercedes (i svensk översättning nyligen utgiven denna månad):

"Somliga försökte fly men bara de som befann sig i utkanten lyckades undkomma. De som stod närmare entrén - de som kommit allra först - hade ingen chans. De slog emot stolparna och vräkte omkull dem, de snärjde in sig i avgränsningsbanden, de stötte ihop. Människomassan krängde av och an i böljande vågor. De som var äldre eller kortare föll omkull och trampades ner.
Augie vräktes hårt åt vänster, snubblade, återfick balansen och knuffades framåt. En hård armbåge slog in i hans okben precis under höger öga och fyllde den sidan av synfältet med gnistrande fjärde juli-fyrverkerier. Med det andra ögat såg han Mercedesen inte bara framträda ur dimman utan liksom bildas ur den. En stor grå personbil, kanske en SL500, modellen med tolv cylindrar, och nu vrålade alla tolv."

För ungefär ett år sedan beskrev författaren Mr Mercedes som första delen i en planerad trilogi, där Finders Keepers är uppföljaren (som i staterna ska publiceras kommande vecka den 2 juni). Detektiv Bill Hodges menas även där stå i fokus. Med tanke på att det tog ett år innan första delen av den planerade trilogin kom ut i svensk översättning, lär vi väl då antagligen få vänta till nästa år även med denna andra del?

Låter delta med Mr Mercedes i spänningsutmaningen för juni månad, man kan därför läsa mer om förlagets beskrivning av boken där.


För fler smakbitar - klicka här!



16 kommentarer:

  1. Jag väntar på att denna ska dyka upp här, det är ju en måste-bok :)

    SvaraRadera
  2. Jag har bara läst några noveller av King, men jag är har tänkt läsa en bok av honom också någon gång. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Åhh det ska bli jättespännande att läsa vad du tycker om boken sedan.
    Jag är lite sugen på denna liksom.

    SvaraRadera
  4. Stephen King slår aldri feil - her er det nok mye spenning! Takk for tips, og ha en nydelig søndag!

    SvaraRadera
  5. Det låter spännande. Tack för smakbiten :-)

    SvaraRadera
  6. Låter spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. tack för smakebiten! långe sedan jag läste King!

    SvaraRadera
  8. Spennende. Takk for smakebiten. :)

    SvaraRadera
  9. Läste någon King för lnge sen men det funkade inte riktigt för mig. Men har tänkt att ge honom en andra chans inom en smar framtid. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Känns inte aktuell för mig, men tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Har inte läst denna, tack för smakbiten. :)

    SvaraRadera
  12. Har inte läst så mycket av King, men tycker det är svårt att veta var jag har honom. Vissa är fantasiska och andra ganska menlösa. Men det känns inte som en författare där jag kan plocka upp vilken bok som helst och bli nöjd...

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten! Den här vill jag läsa eller lyssna på. :)

    SvaraRadera
  14. Jag har aldrig läst ngt av King, det kanske är dags snart:)

    SvaraRadera
  15. Tusen takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  16. Stort tack för den spännande smakebiten.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)