söndag 17 maj 2015

En smakebit på søndag: Singöspionen

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar, hämtade från böcker som för närvarande läses. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Har precis börjat läst Singöspionen, en skönlitterär debut för författarduon Anders Gustafson och Johan Kant. Smakbiten hämtas från sidan 23, kapitel 2, och det är måndag den 16 juni 2014 i Midsommarveckan. Solbritt inleder samtalet med sin make Rune:

"- Du, tänk om mördaren bor här på Singö.
- Vilken mördare? Han som har mördat salladen, eller vad tänker du på?
- Singömördaren, såklart.
- Men snälla Solbritt, släpp det där nu.
- Men tänk om det verkligen är så att mördaren fortfarande har en koppling till Singö. Han kanske finns mitt ibland oss.
- Det kanske är Gustav som är mördaren, eller någon annan av grannarna. Eller kanske är det så att det bor någon eremit längst upp på Singö i en avlägsen stuga i skogen? Eller kanske är det bonden i Boda? Vem misstänker en bonde?
- Du behöver inte raljera.
Isabelle tittade upp.
- Mormor och morfar, ska vi gå ner och ta ett dopp? Det måste vara minst 45 grader varmt här på terrassen."

Boken är för mig ett bibliotekslån (föga förvånande fick jag köa ett tag för den) och detta är beskrivningen från förlaget Bokfabriken:

"Den 62-åriga kriminalinspektören Solbritt Andersson och hennes man Rune har förverkligat sin dröm och köpt en sommarstuga på Singö i Roslagen. Av en granne får de höra talas om Singömordet, som skett på den närbelägna marinbasen 1986, strax efter att Olof Palme mördades. Trots att anläggningen var välbevakad lyckades gärningsmannen försvinna utan ett spår, och mordet är ännu ouppklarat. 
Under sin semester kan Solbritt inte låta bli att göra egna efterforskningar. Sökandet efter sanningen sätter igång hänsynslösa krafter, beredda att göra allt för att hindra henne.

Singöspionen är en trovärdig kriminalroman som är mycket svår att lägga ifrån sig. En modern svensk deckare utan klichéartat övervåld och med en ovanlig hjälte i huvudrollen: en kvinnlig polis i övre medelåldern. En fristående fortsättning i Singöserien kommer 2016, då läsaren åter får följa Solbritt Andersson i hennes jakt på sanningen. 
Detta är den skönlitterära debuten för författarduon Gustafson och Kant. Anders Gustafson jobbar till vardags som bokförläggare i Stockholm. Johan Kant jobbar som rektor på Vikingaskolan i Haninge och har tidigare skrivit fackboken Yrke: lärare."

Det här bådar gott, kanske blir man begiven på svenska deckare igen, för den här Singöserien kommer jag att följa upp! Känner för egen del så väl till namn/platser (har alltid bott i den östkustkommun Singö tillhör och har ofta haft anledning att fara på dessa vägar norrut, så det är inte så konstigt alls). Men detta var handlingen utspelar sig är nu inte den enda anledning som gör serien intressant, det verkar vara en riktigt lättsam och småmysig deckare, utan en massa ingående beskrivet bestialiskt våld. Har tyvärr för egen del fått lite avsmak för dessa moderna svenska deckare av den anledningen att där just skall vara sådant överdrivet frossande i våldsamheter.

Den här kriminalromanen kan jag dessutom tänka mig att tipsa om som en troligen helt perfekt sommarläsning; spännande, men lätt och luftig som en frisk sjöbris. :)

Till sist: Idag firar vi självklart Norge - Stort Grattis på Nationaldagen! Ja, vi elsker dette landet (även vi "nästgårds"). Önskar er alla en fin högtidsdag denna söndag den 17 maj!


Flera smakbitar finner man här


20 kommentarer:

  1. Nu blev jag intresserad av att läsa den här boken! Det verkar som en perfekt bok att läsa under sommaren :) Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Denna kom sambon hem med för några veckor sedan. Tänkte först inte behålla den eftersom jag läst ganska mycket negativt om den, men jag ändrade mig. Och nu blev jag riktigt nyfiken :)

    SvaraRadera
  3. Det låter som om det här är en bok som skulle kunna vända min negativa inställning till krim-litteratur. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. tack för smakebiten! kände inte alls till!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakebiten!
    Denna bok står i min hylla och väntar på att bli läst.
    Den verkar bra :)

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten, den här har jag lust att läsa.

    SvaraRadera
  7. Spennende. Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  8. Den här skulle jag vilja läsa! Tack för smakbiten och ha en trevlig söndag.

    SvaraRadera
  9. Jag tror att du precis hjälpte mig att hitta en present till min mamma på Mors dag i år. Hon älskar nämligen Singö, vi var där en del på somrarna när jag var barn, så den här boken blir nog perfekt. Tack!

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten! Den här boken ska jag också läsa snart :)

    SvaraRadera
  11. Denna har jag läst! Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten! Den här tänker jag lyssna på snart. :)

    SvaraRadera
  13. Det låter som en spännande bok, men troligtvis inget för mig. Tack för smakbiten! :-)

    SvaraRadera
  14. Den har jag läst riktigt bra faktiskt

    SvaraRadera
  15. Åh, en bok jag inte hört om!

    SvaraRadera
  16. Trevligt med en atypisk huvudperson och mys. Kanske kan bli något i sommar :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)