måndag 18 maj 2015

En trio olästa klassiker


I veckans tematrio presenterad av Lyrans Noblesser gäller följande:

"Berätta om tre klassiker du inte läst, men är nyfiken på!"

Det som finns många! Men plockade ur "huvudarkivet" till slut fram dessa tre (två andra nämndes ju förstås i gårdagens blogginlägg för Klassikerutmaningen):



Agnes Grey, Anne Brontë. Anne är den yngsta av systrarna Brontë, och detta är hennes debutroman. Romanen har jag för mig skall handla om en guvernants vedermödor på 1800-talet. Även författaren själv arbetade som guvernant och därför lär väl fiktionen någorlunda väl gestalta den verkliga situationen för denna yrkesgrupp och under denna tid. Därför är jag nyfiken på Annes Agnes Grey.



Kungens rosor, Moa Martinson. Sista delen av trilogin om Mia. Självbiografisk och intressant med en handling som utspelas under år 1906, tiden för Konst- och Industriutställningen i Norrköping, då även romansvitens Mia befinner sig där. Utställningen lär ha varit upphov till dessa rader (lockar till att läsa boken bara de) i Kungens rosor:

"Hon går i högsommarnatten utför de åttio trappstegen. Räknar högt ett och ett, fast hon vet så väl hur många det är. Det är mulet, nästan mörkt, fast det bara är juli. De ljusa nätterna börjar avta. Doft av rosor och kaprifol sveper om henne. Hon stannar gripen av sommarnattens tystnad och skönhet. Bruset från dagens brådska sitter ännu i öronen."

Norrköpingsutställningen 1906. Officiella brefkort.



Rapport från en skurhink, Maja Ekelöf (1918-1989). Maja Ekelöf prisbelönades för denna storsäljande bok som publicerades 1970. Skall ge en tydlig bild av svensk låglönevardag under 60-talet. Räknas väl antagligen som en modern klassiker - synd och skam att jag ännu inte läst den!

Från baksidestext:
"Fram stiger konturerna av en människa med en jättekraft i anden" (Monika Tunbäck-Hansson i GP).

Fler klassiska tematrio kan man finna här!



10 kommentarer:

  1. Låter som en intressant trio. Har tyvärr inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
  2. Agnes Grey läste jag för länge, länge sedan men det enda jag kommer ihåg av den var att jag tyckte den var bra, så det vore nog dags för en omläsning. Moa Martinsson har jag läst Kejsaren av Portugallien av men har fler böcker av henne i bokhyllan.Maj Ekelöf känner jag inte till alls. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maja Ekelöfs bok är det nog inte så många som känner till längre, lite synd för jag tror den är läsvärd. Låter hoppfullt om Agnes Grey! Blev extra peppad att läsa den nu. :)

      Radera
  3. Jag trodde inte det fanns en bok som hette Rapport från en skurhink, det var något vi brukade skoja om. Borde nog ta och läsa den då.

    SvaraRadera
  4. Jag är född och uppvuxen i Norrköping, så jag skäms lite över att inte ha läst Moa Martinson.

    SvaraRadera
  5. En jättefin trio, du har mycket trevlig läsning att se fram emot!

    SvaraRadera
  6. Agnes Grey vill jag också läsa!

    SvaraRadera
  7. Blev inte så förtjust i Agnes Grey men vill gärna läsa Främlingen på Wildfell Hall, som hon också skrivit. Och Kungens rosor är bra!

    SvaraRadera
  8. Har inte läst någon av dessa, men jag tror att något utdrag ur Rapport från en skurhink har passerat förbi mig :)

    SvaraRadera
  9. Martinssons trio gillade jag, Agnes Grey stannade inte kvar lika länge...

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)