måndag 4 maj 2015

Kalastema!


Oh, vilket party! Det är kalas på tapeten för veckans tematrio hos Lyrans Noblesser:

"Berätta om tre böcker där man firar något; en födelsedag, en speciell händelse eller högtid eller något annat."

1.
Med risk att bli tjatig, tror jag hade med boken i en tidigare tematrio; Röde Orm av Frans G Bengtsson, men här tänker jag naturligtvis speciellt på kapitlet; Hur jul dracks hos kung Harald Blåtand. Istället för beskrivning får det bli en kort smakbit:

"Fyrtioåtta ollonsvin, väl gödda, var vad kung Harald brukade låta slakta till jul; och han brukade säga, att om detta också inte räckte till för hela julen, bleve det dock alltid en god smakbit åt envar, och därefter finge man nöjas med får och oxar."

2.
Storsjöyran firas i Jonas Moströms kriminalroman Storsjöodjuret.



3.
Slutligen kan jag i färskt minne föreställa mig karaktären Annie Wilkes som gestaltas i romanen Lida (Stephen King), då hon känner för att fira med en tårta i vars mitt placerats ett något makabert "tårtljus". Förklarar inte mer än så...
För övrigt kan man nog säga att jag själv känt mig lite som Hrundi V Bakshi, vid de tillfällen en flott och extravagant fest bevistas:



26 kommentarer:

  1. "Röde Orm" har jag bara läst delar av, men däremot hela den tecknade serien som kom ut i makalöst fina album för många år sedan.
    Berättelsen ur Lida gör mig nyfiken. Jag har ju sett filmen men minns inte alls vad du syftar på. Hmmmm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett tips angående funderingarna kring Lida: Kolla upp bokomslaget för den första svensköversatta utgåvan från 1988 - ganska avslöjande för vad jag menar. Har själv inte sett filmen.

      Radera
  2. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Har bara läst Lida av böckerna i din trio.Peter Sellers i den där filmen var ju bara underbar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Peter Sellers komiska rollinsatser var verkligen något i särklass!

      Radera
  4. Älskar Röde Orm, den kan inte vara med i för många trios :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra! Blev lite tveksam inför att ta med den en gång till - men det är ju en sådan fantastiskt mustig historia.

      Radera
  5. tänkte faktiskt på Röde Orm. Storsjöyran var ju bra. har inte läst något av Moström. har åtminstone sett filmen Lida, men minns inte vad du syftar på. blev nyfiken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Angående Lida: Se svar på första blogginläggets kommentar. Funderade över om det kanske var långsökt med Storsjöyran, men trots allt är det ju en form av "firande". Storsjöodjuret är den enda bok av Moström jag själv läst, kan dock tänka mig att läsa fler böcker av den författaren.

      Radera
  6. Haha, Peter Sellers! Den filmen såg jag hur många gånger som helst när jag var liten. Och "Lida" ja... huwa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är filmerna med Peter Sellers sådana som tål att ses om. Och när man var yngre fanns det vad jag minns inga andra filmer man skrattade så mycket åt som dessa.

      Radera
  7. Röde Orm läste jag när jag var på Kuba av alla ställen :) Det är en mycket fascinerande bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en ganska ovanlig kombination att läsa Röde Orm på Kuba. :)

      Radera
  8. Älskar den scenen med Peter Sellers, tänk vad man skrattat gott åt hans gestalter. Fin trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst har man! Rosa Pantern-filmerna med Peter Sellers som inspector Clouseau skrattade man ju för övrigt hejdlöst åt som yngre.

      Radera
  9. Jaha, här har jag faktiskt läst både ettan och trean, men inte kommer jag ihåg några kalas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, visst kalasades det, men "Annies" arrangerade kalas i Lida njöt hon nog bara själv av, på sitt eget lilla vis. ;)

      Radera
  10. Efter denna smakbit blir jag faktiskt lite sugen på att läsa Röde Orm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bok man inte får missa enligt mig.

      Radera
  11. Jag har sett filmen Lida men minns ingen tårta. Nu blev jag nyfiken;). Röde orm har jag länge funderat på att läsa men det blir liksom aldrig av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och jag har sen inte sett filmen Lida, det verkar inte ha förekommit någon specialtårta a la Annie där? Hänvisar för övrigt till första kommentarens svar, om man är nyfiken på vad jag syftar till.
      Röde Orm rekommenderar jag verkligen att läsa!

      Radera
  12. Röde orm läste jag för många år sedan. Väldigt trevlig läsning. Peter Sellers i den filmen, hysteriskt roligt!!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)