fredag 22 maj 2015

"Singöspionen" av Anders Gustafson och Johan Kant

Singöspionen
Gustafson & Kant
Singöspionen av Anders Gustafson och Johan Kant är författarduons skönlitterära debut i den planerade "Singöserien", en serie kriminalromaner jag äntligen känner lust att fortfölja läsa. Man skulle kunna tro detta beror på platsigenkänning, och visst spelar det in (det går inte att förneka), men det finns så mycket annat som tilltalar än just det.
Effektsökeri genom ett övermått av våld är här nedtonat, om man jämför med andra moderna romaner inom samma genre, och det uppskattas verkligen. Något annat som tilltalar är den otypiska huvudrollen som innehas av Solbritt, kvinnlig kriminalinspektör i övre medelålder, en erfaren och stabil karaktär man lätt finner sympati för.

I ett tidigare blogginlägg (En smakebit på søndag) nämnde jag att denna bok troligen skulle vara ett förträffligt bra tips på sommarläsning, och nu när boken är färdigläst kan helt klart detta bekräftas, passar perfekt för ändamålet. Här har man spänning på hög nivå, intressanta miljöer och händelser att prata om, mer eller mindre charmiga stereotyper samt en hel del rofyllt trivsamt mys. Vad kan man mer begära?

Läs mer om Singöspionen Johan Kants blogg.

Betyg: 4/5


2 kommentarer:

  1. Nu blev jag ju glad för att jag behöll boken när sambon kom hem med den, har i stort sett bara hört negativt om den innan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försöker för det mesta inte påverkas så mycket av vad andra tycker innan jag själv bildat mig en uppfattning. Men troligtvis är det inte alltid så lätt att omsätta i praktiken - man blir påverkad, varken man vill eller inte. Vad gäller böcker - som med så mycket annat - är allt inte bara positivt o allt inte bara negativt. "Singöspionen" var mer åt det positiva hållet, enligt mig. Helt rätt att behålla boken! :)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)